شنبه، 25 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حج | احرام با نذر از جده: سوال بیست و دو

پرسش :

در مناسک در مسأله 168 چنین فرموده‌اید: «برای کسی که بخواهد حج یا عمره به جا بیاورد و یا آنکه داخل مکه شود، جایز نیست که به صورت اختیاری از میقات بدون احرام بگذرد» و همچنین در مناسک حج در مسأله 185 چنین فرموده‌اید: «کسی که از راه مدینه به حج می‌رود احتیاط آن است که تلبیه را تا بیداء به تأخیر بیندازد» اگر کسی تلبیه را، که با آن احرام بستن منعقد می‌شود، به تأخیر بیندازد، لازمه‌اش چنین می‌شود که شخص از میقات بدون احرام گذشته باشد، چگونه میان این دو مسأله را جمع کنیم؟


پاسخ :
بسمه تعالی: جمع کردن بین این دو مسأله بر این اساس است که: «بیداء» بعد از مسجد، جزیی از میقات است و تا وقتی که شخص از «بیداء» بدون احرام نگذشته گذشتن از میقات بدون احرام صورت نمی‌گیرد، لکن احتیاط واجب آن است که تلبیه را در مسجد قدیم یا محاذی آن از سمت راست یا چپ بگویند و تجدید تلبیه و بلند گفتن آن را به بیداء تأخیر بیندازند نه اصل تلبیه را، والله العالم.

​​​​​​​منبع: استفتائات حج، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره)، قم: دارالصدیقه الشهید، ۱۳۸۴.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.