دوشنبه، 21 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام عزاداری | استفاده از لباس سیاه: سوال دو

پرسش :

آیا نماز خواندن با لباس سیاه مربوط به عزادارى امام حسین (علیه السلام) مکروه است؟


پاسخ :
چون لباس سیاه علامت عزادارى سیدالشهداء است و عزادارى آن حضرت کمال رجحان دارد، لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمى باشد.(1)
 
پی نوشت:
1 ـ در وسائل الشیعه ج 2، ص 890، از فرزند امام سجاد (علیه السلام) نقل شده که وقتى حسین بن على ـ علیهما السلام ـ کشته شد زنهاى بنى هاشم لباس سیاه و خشن پوشیدند و از گرما و سرما شکوه نمى کردند و على بن الحسین ـ علیهما السلام ـ براى آنان طعام درست مى کرد. روایت چنین است: «لمّا قتل الحسین بن على (علیهما السلام)لبس نساء بنى هاشم السواد والمسوح و کنّ لایشتکین من حرّ ولابرد و کان على بن الحسین (علیهما السلام)یعمل لهنّ الطعام للماتم».

در مجمع البحرین آورده است: الماتم بفتح المیم والعین و هو عندالعرب اجتماع النساء فى الخیر... و عند العامة المصیبة... و قیل الماتم مجتمع الرجال والنساء فى الغم والفرح ثم خصص به اجتماع النساء للموت. و صاحب حدائق در ج 7، ص 118، فرموده است: بعید نیست استثناء کردن پوشیدن لباس سیاه در ماتم امام حسین (علیه السلام) از کراهت داشتن آن، زیرا روایات مستفیضه وارد شده در امر به اظهار شعائر احزان و سپس فرموده است موید این استثنا روایتى است که استاد ما مرحوم مجلسى از برقى در کتاب محاسن نقل کرده است.

مرحوم حاجى نورى در ج 3، مستدرک الوسائل از طبع آل البیت، ص 327، روایاتى نقل فرموده است و سپس آورده است: در این اخبار و قصص اشاره یا دلالت است بر عدم کراهت پوشیدن لباس سیاه یا رجحان پوشیدن لباس سیاه به جهت حزن براى اباعبدالله الحسین (علیه السلام) همانطورى که سیره کثیرى از متشرعه در این ایام است.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد اول، قم: امیر العلم، 1383.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.