جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام بانوان | حیض: سوال شانزده

پرسش :

1- آیا قضای نمازهایی که زن در حال حیض نخوانده و روزه‌هایی که نگرفته بر او واجب است؟ 2- اگر وقت نماز شود و زن قبل از اینکه نمازش را بخواند حائض شود، آیا آن نماز قضا دارد؟ 3- اگر حائض در آخر وقت نماز پاک شود وظیفه او نسبت به نماز چیست؟


پاسخ :
1- نمازهایی را که نخوانده قضا ندارد، و نسبت به نماز آیات هم اگر به خاطر خورشید یا ماه گرفتگی باشد قضا ندارد، ولی اگر به خاطر زلزله و رعد و برق بوده، بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن نماز را بدون نیت ادا و قضا به جا آورد. نسبت به روزه هم اگر روزه ماه رمضان بوده باید قضا نماید، ولی در روزه واجب به نذر معین - یعنی نذر کرده باشد که روز معیّنی روزه بگیرد - اگر مصادف با ایام حیض شود بنابر احتیاط واجب قضا نماید.

2- اگر به اندازه خواندن یک نماز دارای شرایط و فاقد موانع صحت، وقت داشته و بعد حائض شده، باید قضای آن را به جا آورد، و همچنین است - بنابر احتیاط واجب - اگر به مقدار نماز با طهارت از حدث هر چند با تیمم وقت داشته، اگر چه امکان نداشته بعضی از شرایط - مانند پوشش بدن و پاکی لباس و بدن - را فراهم سازد.

3- اگر به اندازه غسل و خواندن یک رکعت نماز یا بیشتر از یک رکعت وقت داشته باشد، باید نماز را بخواند، و اگر نخواند گناه کرده و باید قضای آن را به جا آورد.

​​​​​​​منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.