احکام روزه مسافر | روزه مسافری که نمازش شکسته است
پرسش :
الف: آیا روزه از مسافری که نمازش شکسته است، صحیح است؟(1) ب: آیا شخص مسافری که روزۀ قضا دارد، می تواند در مدینه روزۀ طلب حاجت که در مسأله قبل گفته شد، به جا آورد؟(2)
پاسخ :
پاسخ الف:
خیر، روزه صحیح نیست؛ مگر در چهار مورد:
1. بدل هدی تمتع؛(3)
2. بدل بدنه؛(4)
3. روزۀ نذر (با رعایت شرایط)؛
4. طلب حاجت.
حکم روزۀ طلب حاجت در مدینه برای شخص مسافر(5)
مسافر می تواند برای خواستن حاجت، سه روز در مدینه روزۀ مستحبی بگیرد؛ اما آن سه روز:
بنا بر احتیاط واجب آن سه روز، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید، مکارم و فاضل).
افضل آن است که آن سه روز، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد (آیات عظام گلپایگانی، اراکی و بهجت).
پاسخ ب:
می تواند به جا آورد (حضرت امام و آیات عظام خویی، اراکی، فاضل و مکارم).
نمی تواند به جا آورد (آیت الله وحید).
بنا بر احتیاط واجب، نمی تواند روزۀ طلب حاجت بگیرد (آیت الله سیستانی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی شرائط صحة الصوم، الشرطالخامس و مسأله 3؛ بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1142و1143.
2- عروة الوثقی، فی شرائط صحة الصوم، مسأله 3؛ استفتای کتبی خصوصی از آیت الله وحید.
3- کسی که از قربانی واجب در حج تمتع ناتوان است، واجب استبه جای آن، ده روز روزه بگیرد که سه روز اول آن را باید در هماناثنای سفر حج روزه بگیرد؛ هرچند مسافر باشد. هفت روز باقی ماندهرا نیز پس از برگشتن به وطن به جا آورد. تفصیل احکام این مسئله درکتاب مناسک حجّ ذکر شده است.
4- کسی که در مناسک حج تمتع در وقوف عرفات قبل از غروب آفتاب ازسرزمین عرفات خارج شود و دوباره به عرفات بر نگردد، باید یک شترکفاره بدهد و اگر نتواند این کفاره را بدهد، باید هجده روز روزه بگیرد.نیز می تواند این هجده روز را در همان حال سفر در مکه یا درراه برگشتن یا بعد از بازگشت به وطن به جا آورد. تفصیل این احکام در کتاب مناسک حجّ ذکر شده است.
5- عروة الوثقی، فصل فی شرائط صحة الصوم، مورد الثالث؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1718؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1726؛بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1142.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
پاسخ الف:
خیر، روزه صحیح نیست؛ مگر در چهار مورد:
1. بدل هدی تمتع؛(3)
2. بدل بدنه؛(4)
3. روزۀ نذر (با رعایت شرایط)؛
4. طلب حاجت.
حکم روزۀ طلب حاجت در مدینه برای شخص مسافر(5)
مسافر می تواند برای خواستن حاجت، سه روز در مدینه روزۀ مستحبی بگیرد؛ اما آن سه روز:
بنا بر احتیاط واجب آن سه روز، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید، مکارم و فاضل).
افضل آن است که آن سه روز، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد (آیات عظام گلپایگانی، اراکی و بهجت).
پاسخ ب:
می تواند به جا آورد (حضرت امام و آیات عظام خویی، اراکی، فاضل و مکارم).
نمی تواند به جا آورد (آیت الله وحید).
بنا بر احتیاط واجب، نمی تواند روزۀ طلب حاجت بگیرد (آیت الله سیستانی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی شرائط صحة الصوم، الشرطالخامس و مسأله 3؛ بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1142و1143.
2- عروة الوثقی، فی شرائط صحة الصوم، مسأله 3؛ استفتای کتبی خصوصی از آیت الله وحید.
3- کسی که از قربانی واجب در حج تمتع ناتوان است، واجب استبه جای آن، ده روز روزه بگیرد که سه روز اول آن را باید در هماناثنای سفر حج روزه بگیرد؛ هرچند مسافر باشد. هفت روز باقی ماندهرا نیز پس از برگشتن به وطن به جا آورد. تفصیل احکام این مسئله درکتاب مناسک حجّ ذکر شده است.
4- کسی که در مناسک حج تمتع در وقوف عرفات قبل از غروب آفتاب ازسرزمین عرفات خارج شود و دوباره به عرفات بر نگردد، باید یک شترکفاره بدهد و اگر نتواند این کفاره را بدهد، باید هجده روز روزه بگیرد.نیز می تواند این هجده روز را در همان حال سفر در مکه یا درراه برگشتن یا بعد از بازگشت به وطن به جا آورد. تفصیل این احکام در کتاب مناسک حجّ ذکر شده است.
5- عروة الوثقی، فصل فی شرائط صحة الصوم، مورد الثالث؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1718؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1726؛بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1142.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.