يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چگونه خواندن خطبه ها در نماز عیدین

پرسش :

در زمان غیبت امام زمان(عج)، انجام چه کارهایی در خطبه های نماز عیدین واجب است؟(1)


پاسخ :
1. مانند خطبه های نماز جمعه است؛ یعنی، شامل: حمد و ثنای الهی و شهادتین، سفارش به تقوی، قرائت سورۀ کوتاه قرآن و نشستن امام بین دو خطبه می باشد و تنها تفاوتش در این است که خطبه در نمازجمعه، قبل از نماز و در نمازعید بعداز نماز خوانده می شود و بهتر است در خطبۀ عید فطر احکام زکات فطره و در خطبۀ عید قربان احکام قربانی را بگویند (حضرت امام، آیات عظام خویی، گلپایگانی، فاضل، سیستانی، مکارم).

2. بنابر احوط، مانند خطبه های نماز جمعه است؛ یعنی، شامل: حمد و ثنای الهی و شهادتین، سفارش به تقوی، قرائت سوره کوتاه قرآن و نشستن امام بین دو خطبه می باشد و تنها تفاوتش در این است که محل دو خطبه در نمازجمعه قبل از نماز و در نمازعید بعداز نماز است (بهجت).

3. بهتر آن است که در خطبۀ عید فطر، احکام زکات فطره و در خطبۀ عید قربان، احکام قربانی را گویند(2) (وحید، نوری، شبیری زنجانی).(3)
 
پی نوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی الصلوات المرغبات، فصل فی صلاة العیدین، قبل از مسأله 1؛ امام، تحریر الوسیله، نماز عیدین، بالای مسأله 1؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1529؛ نوری، توضیح المسائل، مسأله 1521؛ شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسأله 1530؛ بهجت، توضیح المسائل، مسأله 1233؛ خویی و تبریزی، منهاج الصالحین، ذیل مسأله 958، خاتمه فی بعض الصلوات المستحبه.
2- للتأسّی بأمیرالمؤمنین(علیه السلام) فی الخطب المأثوره عنه، مضافاً إلی أنّ ذلک هو مقتضی مناسبه الحکم و الموضوع. المستند فی شرح عروة الوثقی، ج 19، ص322، پاورقی2.
3- شایان ذکر است نظر این مراجع نیز علی المبنا باید همان نظر مشهور باشد که هر خطبه باید مشتمل بر همان چیزهایی باشد که خطبۀ جمعه مشتمل بر آن است؛ ولی چون مثل مشهور تصریح به این مطلب نکرده اند، بخاطر رعایت امانت در بیان نظر، آنها را جدا ذکر کردیم.  

​​​​​​​منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.