يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خواستگارى مستقیم

پرسش :

من یه دانشجو هستم مدتیه قصد ازدواج دارم کیس مورد نظر خودم را پیدا کرده ام می خواستم بدانم قبل از این که خانواده بفهمند اول نظر خود فرد مورد نظرم را در این مورد بدونم حتى این پیشنهاد را با یک تماس تلفنى داده ام و او هنوز جواب واضحى نداده مى خواستم بدانم مى توانم این کار را ادامه دهم تا بعد از قبولى فرد خانواده را در جریان بگذارم؟


پاسخ :
همان طور که مى دانید روش خواستگارى و آشنایى اولیه از اساسى ترین و حساس‌ترین مراحل ازدواج است. در اهمیت این موضوع باید گفت که: اگر جوانان عزیز در چگونگى خواستگارى دقت لازم را نداشته باشند، چه بسا به دلیل عدم رعایت یک مسئله بسیار کوچک موفق به انتخاب مناسب خود نشوند و با وجود این که فرد مورد نظر خود را یافته اند و تمام شرایط یک همسر ایده آل را در او دیده اند اما به دلیل روش‌هاى نادرست، ممکن است او را از دست بدهند و یا فردى ناشایست در نظر دختر یا پسر جوان ایده آل به نظر آید و به دنبال آن مشکلات متعددى براى آنها و خانواده‌شان به وجود آید.

همچنین در ارتباط گیرى دختر و پسر بیرون از خواستگارى رسمى ممکن است؛ طرف مقابل اینطور برداشت کند که احترام لازم را برایش قایل نشده اند لذا این مراسم در کشور ما مراسم بسیار مهمى است و دختر و خانواده او توقع دارند داماد و خانواده وى به خواستگارى او بیایند.

در مراسم خواستگارى خانواده طرفین از ابتدا، در جریان قرار گرفته و اعلام نظر مى کنند و اگر موافقت نمایند، دختر و پسر با برخوردارى از پشتوانه‌اى قوى، سایر مراسم ازدواج را دنبال مى کنند و اگر عدم موافقت هر دو خانواده و یا یکى از آنها به صورت صریح و قاطع اعلام شود، به دلیل این که هنوز دلبستگى عمیقى پدید نیامده است، دختر و پسر راحت تر این آشنایى را به فراموشى مى سپارند، اما دختر و پسرى که قبل از مراسم رسمى خواستگارى مدتى طولانى با یکدیگر بوده و سالها در بیم و امید به سر مى برند و ملاقات‌هایى همراه با اضطراب و نگرانى داشته باشند و با هزاران امید مراسم خواستگارى ظاهرى را به صورتى نیم بند برگزار نمایند اگر با عدم موافقت خانواده ها رو به رو شوند، با داشتن دلبستگى‌هاى فراوان تا مدت‌ها با یاد هم زندگى مى کنند و گاهى به هنجارشکنى و مخالفت با پدر و مادر و یا تصمیم‌هاى فردى و خطرناک اقدام مى کنند. به خاطر داشته باشیم که ازدواج تنها پیوند دو نفر جوان نیست بلکه وصلت دو خانواده با هم نیز هست، پس بدون حضور خانواده‌ها نمى‌توان انتظار ازدواج موفقى در آینده داشت لذا دختران فهمیده و با فرهنگ هنگام خواستگارى مستقیم و بدون اطلاع و نظارت خانواده خوددارى مى کنند.

تجربه نیز نشان داده است اقدام مستقیم جهت اطلاع از نظر و تمایل طرف مقابل به ازدواج، باعث نوعى دلبستگى اولیه شده و به تدریج و به بهانه هاى مختلف، آن دلبستگى عمیق ‌تر و گسترده تر شده و چه بسا امکان رهایى از آن هزینه هاى فراوان عاطفى و اجتماعى را به دنبال داشته باشد، در نتیجه از یک انتخاب واقع بینانه و درست فاصله گرفته و پشیمانى هاى بعدى را به دنبال خواهد داشت. بنابراین تأکید می شود حتى پیشنهاد تماس تلفنى را هم بپذیرید و از طریق خانواده و یا واسطه‌اى قابل اعتماد خواستگارى پیگیرى شود.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما