سه‌شنبه، 6 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تناقض شیوه هاى همسریابى سنتى با امروزی بودن

پرسش :

شیوه هاى همسریابى سنتى از شیوه هاى امروزى نیست. چون یک دختر با آبرو به راحتى نمى تواند به هر پسرى به عنوان خواستگار اعتماد کند و همین بى اعتمادى باعث بروز مشکلات مى شود. به پسرها بگویید پیوند ازدواج و عشق خیلى مقدس تر از آن است که بخواهند از نامش سوءاستفاده کنند. خواهشمندم راه حل علمى ارایه دهید.


پاسخ :
حوادث و اتفاقات اجتماعى و گسترش نابهنجارى و گسترش شهرها و عوامل دیگر زمینه هاى بى اعتمادى افراد به یکدیگر را بیشتر و بیشتر کرده است و نمی توان بر افراد اعتماد کرد. گسترش ارتباطات بین دخترها و پسرها و تنوع طلبى و زیاده خواهى آنها نیز باعث شده از عناوین مقدس نیز سوءاستفاده شود و تحت پوشش هاى مختلف و فریبنده، افراد کم اطلاع، ساده و بسیط را گول زده و مورد سوء استفاده قرار دهند. به همین جهت است که هم باید افراد سودجو را کنترل کرد و هم به کسانى که زودباورند، روش برخورد را آموزش داد و هم به خانواده ها آموزش کافى ارایه کرد.

از طرف دیگر براى رهایى از این گونه نابسامانى ها، ناملایمات و مشکلات و به دام نیافتادن، از ارزش هاى قابل اعتماد براى همسرگزینى استفاده کرد، هر چند آن شیوه، شیوه امروزى نباشد؛ به خاطر این که روش امروزى نیست نمی توان زندگى خود را تباه کرد. اگر افراد سودجو، فضاى اعتماد را بین افراد از بین برده است نمى توان گفت به روش جدیدى روى بیاوریم هر چند به هدف دست نیابیم.

چه خوب است به جاى فکرکردن و داشتن دغدغه روش امروزى یا قدیمى، به فکر آن باشیم که هدف من با چه روش صحیحى تأمین می شود. اگر هدف، تشکیل خانواده باثبات، سالم و آرام و سعادتمندانه است، پس باید از روش قابل اعتماد بهره جست هر چند امروزى نباشد. صرف این که روش قدیمى و سنتى است نمى توان به غلط و ناصحیح بودن آن حکم کرد. خیلى از کارهایى که ما انجام مى دهیم از قدیم تاکنون وجود داشته است و همه از آن استفاده مى کنند ولى کسى نمى گوید چون این روشى قدیمى است باید کنار گذاشت.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.