شنبه، 10 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خواستگاری از دختر با اطلاع از علاقه فرد دیگر به وی

پرسش :

بنده جوانى 23 ساله هستم. در دانشگاه از خانمى بسیار محجبه، با وقار، سنگین و متین خوشم آمده، منتهى دوست صمیمى من قبلاً از علاقه اش نسبت به این خانم با من درد دل کرده بود. او چون دوست صمیمى من است خود را در بسیارى از مسائل مدیون وى مى دانم، ولى فکر مى کنم آن خانم از نظر عقیدتى، خانوادگى، فرهنگى و اخلاقى به من بیشتر شباهت دارد تا به دوستم. حال اگر از آن خانم خواستگارى کنم یقینا دوستم از بنده ناراحت خواهد شد و احتمال دارد که به من بگوید که بهش خیانت کرده ام. مرا راهنمایى کنید! بهترین کار چیست؟ به طور اتفاقى متوجه شدم آن خانم 22 ساله هستند، فکر مى کنید اختلاف سنى کمتر از 3 سال باعث بروز مشکل خواهد شد؟ چه طور باید از یک خانم خواستگارى کرد طورى که برایش سوء تفاهم نشود؟ چه کار باید انجام داد؟ چه باید گفت؟ روش صحیح چیست؟


پاسخ :
قصد شما در ازدواج با دخترى متدین و متعهد، بسیار مقدس و ارزشمند است؛ ولى براى اقدام در موردى که نوشته اید، توجه به چند نکته ضرورى است:

1. لازم است قبل از هر اقدامى، در مورد خانواده و شرایط دیگر ایشان تحقیق کنید چه بسا که با تحقیق در این مواردنظر شما دگرگون شود. بنابراین با اطلاع از شهر و محل سکونت خانواده ایشان، با کمک آشنایان و افراد مورد اعتماد خود، تحقیق کنید و به نتیجه برسید.

2. آنچه که تاکنون تجربه شده، دادن پیشنهاد مستقیم به دختر، چندان مطلوب آنان نیست و نوعا با برخوردى تند و منفى پاسخ مى دهند. بنابراین پیشنهاد و خواستگارى مستقیم، توصیه نمى شود.

3. در صورتى که پیشنهاد فوق برایتان مقدور نبود. از طریق دوستان متأهل اقدام کنید و نظر دختر را جویا شوید، اگر مثبت بود در آن صورت اقدام نمایید.

4. اختلاف سنى در صورتى که تا پنج سال بود بهتر بود، ولى این مقدار هم در صورت وجود سایر شرایط مشکل ساز نیست.

5. لازم نیست بیش از حد به مسایل جانبى توجه کنید، ممکن است دختر مورد نظر خواستگاران دیگرى هم داشته باشد، شما هم به عنوان یکى از خواستگاران در این زمینه اقدام کنید در صورتى که خواست خدا بود و شرایط فراهم گشت ازدواج خواهید کرد.

بدیهى است علاقه و انتخاب دختر نیز مهم است. اگر مشخص شد که علاقه آن خانم به شما بیشتر است طبیعى است به طور منطقى باید بقیه خویشتندارى کنند. در هر صورت سعى کنید بدون بحران کدورتآمیز پیشرفت در ازدواج را مدیریت کنید.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.