عقیم کردن زن: سوال سه
پرسش :
در مواردى که حاصل حاملگى، به وجود آمدن جنین داراى نقص یا بیمارى ژنتیکى است، آیا مى توان زن یا مرد را عقیم کرد؟
پاسخ :
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست.[1]
آیت اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[2]
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد.[3]
آیت اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد.[4]
پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 3، جلوگیرى از باردارى، س 22؛ بهجت، احکام پزشکى، ص 40؛ نورى، استفتائات، ج1، س 961؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحید.
[2]. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.
[3]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م 72؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 1519.
[4]. خامنه اى، اجوبه، س 1254 و 1256.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست.[1]
آیت اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[2]
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد.[3]
آیت اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد.[4]
پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 3، جلوگیرى از باردارى، س 22؛ بهجت، احکام پزشکى، ص 40؛ نورى، استفتائات، ج1، س 961؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحید.
[2]. تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.
[3]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م 72؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 1519.
[4]. خامنه اى، اجوبه، س 1254 و 1256.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.