احکام قرآنی | سوال سی و هشت
پرسش :
لطفاً نظرتان را درباره قرائت قرآنی که همراه با ریا و خودنمایی باشد بیان فرمایید.
پاسخ :
آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (رحمه الله):
اگر مراد از خود نمایی در تلاوت قرآن این باشد که دیگران بفهمند که او قرائت قرآن بلد است یا صدای خوبی دارد، ریا محرّم نیست و مانعی ندارد، والله العالم.
آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (رحمه الله):
نظر به اینکه ریا عبارت است از انجام اعمال خیر و پسندیده به منظور کسب اعتبار و منزلت در نزد مردم، و این عمل مذموم، بلکه از گناهان کبیره موبقه و عظیمه است، و از طرف دیگر، تلاوت قرآن از اعمال پر فضیلت و دارای ثواب بسیار است لذا قرائت قرآن همراه با ریا و خود نمایی ظلم به نفس و باطل کردن اجر عمل است و مذمومیّت آن غیر قابل انکار است. عصمنا الله من الزلل.
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (حفظه الله):
حرام است، ولی اگر قرآن را با صدای خوب برای تحسین شنوندگان بخواند حرام نیست.
منبع: نرم افزار احکام قرآنی، مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، 1388.
آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (رحمه الله):
اگر مراد از خود نمایی در تلاوت قرآن این باشد که دیگران بفهمند که او قرائت قرآن بلد است یا صدای خوبی دارد، ریا محرّم نیست و مانعی ندارد، والله العالم.
آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (رحمه الله):
نظر به اینکه ریا عبارت است از انجام اعمال خیر و پسندیده به منظور کسب اعتبار و منزلت در نزد مردم، و این عمل مذموم، بلکه از گناهان کبیره موبقه و عظیمه است، و از طرف دیگر، تلاوت قرآن از اعمال پر فضیلت و دارای ثواب بسیار است لذا قرائت قرآن همراه با ریا و خود نمایی ظلم به نفس و باطل کردن اجر عمل است و مذمومیّت آن غیر قابل انکار است. عصمنا الله من الزلل.
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (حفظه الله):
حرام است، ولی اگر قرآن را با صدای خوب برای تحسین شنوندگان بخواند حرام نیست.
منبع: نرم افزار احکام قرآنی، مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، 1388.