جمعه، 16 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

امر به معروف اساتید زن بدحجاب

پرسش :

بعضی از اساتید زن که در کلاس درس حضور پیدا می کنند پوشش مناسبی ندارند و حجاب شرعی را رعایت نمی کنند، تکلیف دانشجویانی که به ناچار برای دریافت درس و مطلب به او نگاه می کنند، چیست؟


پاسخ :
همه مراجع (به جز صافی): نگاه کردن به صورت و دست ها تا مچ، اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد و اگر جای از بدن او به غیر از صورت و دست ‏ها باز باشد، نگاه عمدی چه با قصد لذت و چه بدون آن جایز نیست.[1]
 
آیت الله صافی: نگاه کردن به بدن زن نامحرم حرام است و نگاه کردن به صورت و دست آنان اگر به قصد لذت باشد حرام است و بدون قصد لذت هم بنابر احتیاط ترک آن لازم است.[2]
 
تبصره 1: اگر به طور اتفاقی به قسمت های که باید بپوشاند مانند مو و گردن و نپوشانده نگاه کرد، اشکال ندارد ولی نباید آن نگاه را تکرار کند و یا ادامه دهد.
 
تبصره 2: نگاه به چهره معلم اگر موجب فساد شود یا انسان بترسد که به حرام بیفتد، جایز نیست.
 
تبصره 3: اساتید خانم باید خود را از نگاه نامحرم حفظ کنند و حجاب را رعایت نمایند، مگر اینکه تمام شاگردان دختر باشند و در معرض دید نامحرم نباشند.
 
تبصره 4: طبق نظر برخی از مراجع اگر این افراد متهتک باشند یعنی زن های بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند، نگاه کردن به آنها اشکال ندارد، مشروط به آنکه بدون شهوت و ترس وقوع در حرام باشد.
 
تبصره 5: در مواردی که اساتید زن در کلاس درس حجاب شرعی را رعایت نمی کند یا با لباس های تحریک کننده حضور پیدا می کنند باید با هماهنگی مسؤولین دانشگاه جلو این گونه مسائل را گرفت تا دانشجویان به مشکل برخورد نکنند و اساتید به وظیفه شرعیّه خودشان عمل نمایند.
 
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، مراجع، م 2433؛ امام، استفتائات، ج 3، نظر و لمس، س 6 و76 و 81؛ خامنه‌ ای، اجوبة الاستفتائات، س 1086؛ بهجت، استفتائات، احکام خانواده و ازدواج، نگاه، س 597 و 616 و 621؛ تبریزی، استفتائات، س 1611 و 1645 و 1646؛ سیستانی، سایت؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 122 و ج 2، س 1039.
[2]. صافی، توضیح المسائل، م 2442.
 
منبع: احکام امر به معروف، علی گرجی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، نشر معارف‫، ۱۳۹۵.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.