يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

روش همسریابى

پرسش :

راستش 3 تا از دختراى کلاسمون خوبن. از نظر اخلاقى. از اونجایى که بهترین راه اسلامى براى خواستگارى ابتدا تحقیق از رفتار طرف مقابل و تحقیق و پرسش از دوستان نزدیک است. براى یکی شون این کارو کردم. دوستش گفت: صبوره، نماز خونه، روزه مستحبى مى گیره و کلاً خیلى مذهبیه. خوب تا اینجاش از لحاظ اخلاق و ایمان به من مى خوره. دو تا دیگه رو تحقیق نکردم اما آشنایى کمى باهاشون دارم. نماز نمى خونن. چادر نمى ذارن. اما از لحاظ اخلاقى خیلى خوبن. به هیچ پسرى باج نمى دن. نمى ذارن مزاحمشون شن. خیلى با جرأتن. اما خوب طبق حدیث پیامبر صلى الله علیه و آله اولین عامل باید ایمان باشه بعد اخلاق خوب. آیا این فکر درسته که مى شه ازدواج کرد و بعد همسر رو نمازخون کرد؟ آیا نمونه هایى سراغ دارین که بعد از ادواج طرف نمازخون شه؟ اگه نمازخون نشه چى؟ زندگى به هم مى خوره؟ خیلى ها مى گن زنى که به خاطر خداى خودش نماز نمى خونه به خاطر شوهرش هم نماز نمى خونه؟ آیا از لحاظ اسلام ایراد داره هم زمان واسه 3 نفر تحقیق کنیم؟ اگه دخترا از این موضوع آگاه شن که یکى اینا رو از بین چند نفر انتخاب کرده و به قول امروز یا کشته مردش نشده ناراحت مى شن؟ اگه بخوام رو در رو حرف بزنم بهترین موقع کى هست؟


پاسخ :
ازدواج یکى از مهم ترین حوادث زندگى است و نقش اساس در خوشبختى و سعادت یا بدبختى و شقاوت انسان دارد. بنابراین چنین کارى را با ریسک کردن و یا احتمال این که بعدا متدین مى شه و نمازى مى خونه و ... به نظر مى آید کار معقول و منطقى نیست. بنابراین اگر شما مقید به احکام شرعى و پایبند به دین و مسائل دینى هستید و دوست دارید در آینده با همسرى متدین زندگى کنید، از همین الان باید ببنید فردى که مى خواهید به عنوان همسر و شریک زندگى خود انتخاب کنید آیا حد نصاب از ایمان و التزام عملى به احکام شرعى را دارد یا نه؟ اگر مقید نیست و رعایت نمى کند چگونه مى خواهید وارد زندگى مشترک با وى شوید؟!

اما این که آیا احتمال دارد بعد از ازدواج مرتب نماز بخواند یا حجابش را بهتر مراعات کند، این فقط یک احتمال است. شما باید با دخترى ازدواج کنى که اهل ایمان، حیاء، حجاب و پاکدامن باشد و نمى توان با چنین احتمال و حدسى، زندگى مشترک و آینده خود را بنا کرد.

اما این که گفتید آیا نمونه هایى سراغ دارید که بعد از ازدواج نمازخون بشه؟ بله هستند افرادى که تغییر مى کنند ولى در مقابل نیز کسانى هستند که بعد از ازدواج وضعیت شان بدتر مى شه، هر دو قسمش وجود دارد.

اما این که ایراد داره که در مورد سه نفر تحقیق کنید یا نه؟ هیچ اشکالى نداره ولى بهتر است تحقیقات خود را به گونه اى پیگیرى کنید که کسى از آن اطلاع پیدا نکند.

نکته مهم دیگر آن که شما باید هر چه زودتر یک نفر را انتخاب و بقیه را از ذهن خودت پاک کنى و هرگز به آنها فکر نکنید شما بعد از این که یک نفر را انتخاب کردید اصلاً در مورد این که سه گزینه داشته اید و شما یکى را انتخاب کردید، با کسى حرف نزنید. بیشتر جوان ها که مى خواهند ازدواج کنند گزینه هاى مختلفى در نظر دارند یا خانواده آنها پیشنهاد مى دهند در هر حال شما به صورت منطقى تصمیم بگیر و به این مسائل خیلى لازم نیست فکر کنید.

به نظر مى آید اگر خانواده را در جریان بگذارید تا آنها نیز دختر را ببینند، خانواده او را نیز ببینند، خیلى بهتر است.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.