دوشنبه، 19 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ازدواج با وجود داشتن خواهر بزرگتر مجرد

پرسش :

من دخترى 26 ساله و در آستانه ازدواج هستم و در یکى از شهرستان های دور از خانواده ام مشغول به کار مى باشم و آنجا پسرى همسن خودم و متدین از من خواستگارى نموده و از نظر مالى هم پایین تر و شغل آزاد هم دارد بسیار با ایمان است و این یکى از خواسته هاى مهم من در انتخاب همسر است لذا نمى خواهم این فرصت را از دست بدهم ولى مشکل اصلى من خواهر بزرگترم است که ازدواج نکرده است و مانع ازدواج من هم مى شود مى گوید تا من ازدواج نکنم تو حق ندارى ازدواج کنى. 36 سال دارد و تهدید به خودکشى مى کند. خواهر بزگتر از خودم و کوچکتر از او با کلى بدبختى تازه سال قبل در سن 30 سالگى ازدواج کرد چون تا آن موقع به خاطر همین خواهرم مرتب جواب منفى مى داد و وقتى هم ازدواج کرد خواهرم او را اذیت مى کرد. مرتب خواستگار برایش مى آید تا مراحل آخر هم پیش مى رود ولى باز دقیقه آخر همه چیز به هم مى خورد در منزل با همه دعوا مى کند پدرم از دستش به عذاب است از طرفى مى ترسم بگویم به خواستگاریم بیایید چون از خواهرم مى ترسم که آبرویم را ببرد و از طرفى دلم هم برایش مى سوزد که دوباره ناراحت شود، خیلى برایش دعا مى کنم همه فامیل دعا مى کنند و از طرفى به من اصرار مى کنند که به خواستگارهایم جواب بدهم تو را به خدا دعایى، راه حلى براى مشکل ازدواج خواهرم بگوید قلب بسیار مهربانى دارد ولى زبان تند، حاضر نیستم رنجش را ببینم اکنون دو سال است که به خاطر او صبر کرده ام ولى هر دخترى هم بهارى دارد در محیط کارم که مردان مجرد زیاد هستند دلم نمی خواهد هر روز 1 نفر عاشقم شود مى خواهم زودتر ازدواج کنم. کمکم کنید ببخشید که درد دلم زیاد شد.


پاسخ :
در صورت رضایت خانواده تان شما و خواستگارتان نامزد شوید و مراسمى خصوصى داشته باشید که دو طرف مطمئن باشند فرد مورد نظرشان را از دست نخواهند داد ولى تا زمانى که خواهر بزرگترتان ازدواج نکرده موضوع نامزدى تان را علنى نکنید تا کسى متوجه نشود. به هر حال رد کردن خواستگارى که اشاره کرده اید به خاطر ناراحتى دل خواهرتان منطقى به نظر نمى رسد. امیدواریم ایشان نیز تأمل بیشترى نسبت عملکرد خود و آینده شما داشته باشد.

از این که نسبت به خواهرتان دلسوزانه حمایت مى کنید و به فکر او هستید و دوست دارید در حل مشکلات به او کمک کنید به شما احسنت و آفرین مى گوییم چه این که داشتن چنین روحیه آکنده از عاطفه انسانى بسیار ارزشمند است و مطمئنا شما در پیشگاه خداوند عزیز و مورد تکریم هستید. گرچه شرایطى که براى خواهرتان پیش آمده و ازدواج او را به تأخیر انداخته ممکن است کمى براى او نگران کننده باشد. اما مشکل آن قدر جدى و لاینحل نیست که ایشان فکر کنند همه درهاى امید به روى او بسته شده و در یک بن بست جدى قرار گرفته که بخواهد خودکشى کند.

بزرگ جلوه دادن مشکل، منفى بافى، سوء ظن و افکار پوچ انسان را مستأصل و مأیوس مى کند و باعث تخریب روح و جسم انسان مى شود و باید به طور جد از این وضعیت خود را نجات داد به او گوشزد کنید روح خود را نیازارد و خودخورى و ناراحتى را کنار بگذارد و به فضل و رحمت بى منتهاى خداوند امیدوار باشد. چه بسا تأخیر در ازدواج او حکمتى داشته و خداوند فرد مناسب تر و بهترى را نصیب او خواهد کرد. خداوند مى فرماید «چه بسا شما چیزى را دوست دارید ولى خیر شما در آن نیست و چه بسا از چیزى کراهت دارید اما خیر شما در همان نهفته است» بنابراین:

خدا گر ز حکمت ببندد درى
ز رحمت گشاید در دیگرى

در حال حاضر دختران با سنین بالا در جامعه ما زیاد وجود دارند و به طور کلى سن ازدواج به دلایل متعددى بالا رفته است گرچه این روند نه براى جامعه و نه براى افراد، مفید نیست ولى جامعه ما نیز مانند بسیارى از جوامع به آن مبتلا شده است بنابراین مشکل ایشان منحصر به فرد نیست که او زانوى غم در بغل بگیرد. بسیارى از جوانان در سنین بالاترى قرار دارند ولى در عین حال با نشاط و سرحال هستند و هیچ گاه خود را محروم و مأیوس از زندگى و آینده اى درخشان نمى بینند. خود شما نیز باید به همین نکته توجه داشته باشید که هر چند با چنین موقعیتى که خواهرتان هنوز ازدواج نکرده، و امکان ازدواج تان فراهم شده مطمئن باشید به فضل الهى مشکل حل خواهد شد و همان طور که تاکنون تحمل داشته اید و از طرف دیگر به خواهرتان احترام گذاشته اید و به خود اجازه نداده اید دل وى را بشکنید که قابل تقدیر و تحسین است. باز هم تحمل کنید و بدانید، از آنجا که خداوند جبار است و نیکى ها و احسان هاى بندگان خود را هرگز بى پاسخ نمى گذارد و اگر بنده اى کار خیرى انجام دهد آن را به گونه اى که حتى گاهى خود فرد هم متوجه نمى شود، جبران مى کند.

تجربه عملى و مشاهدات بالینى نشان مى دهد که اگر کسى از خودگذشتگى و گذشت را سیره خود قرار دهد خداوند آن را جبران خواهد کرد. موارد زیادى در این زمینه قابل بیان است که ذکر آن مثنوى هفتاد من کاغذ مى شود. مطمئن باشید خداوند جبار است و این کار شما را جبران خواهد کرد. اگر مسیر و راه را براى دیگران باز کنید خداوند نیز مسیرهاى دیگرى را براى چنین کسى که از خودگذشتگى داشته و از روى اخلاص و جلب رضایت خداوند اقدامى کرد، به روى او بازخواهد کرد.

امیدواریم و دعا مى کنیم به زودى درباره شما نیز چنین اتفاق خوشایندى رخ دهد در عین حال، در صورت تمایل خواهرتان و رضایت خانواده محترمتان، مى توانید با فرد مورد نظر نامزد شوید و مراسمى کاملاً خصوصى داشته باشید که دوطرف مطمئن باشند فرد مورد نظر را از دست نخواهند داد ولى تا زمانى که خواهر بزرگتان ازدواج نکرده موضوع نامزدیتان را علنى نکنید تا کسى متوجه نشود. به هر حال جواب رد دادن به خواستگارى که اشاره کرده اید به خاطر ناراحتى خواهرتان منطقى به نظر نمى رسد. امیدواریم ایشان نیز تأمل بیشترى نسبت به عملکرد خود و آینده شما داشته باشد.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.