احکام حج | محرمات احرام: سوال هشت
پرسش :
پس از آن که حاجى در میقات محرم شد، آیا به مجرد ورود به شهر فعلى مکه (با توجه به توسعۀ آن) تظلیل بىمانع است یا باید به محل اقامت وارد شود و از آن به بعد تظلیل بىاشکال است؟
پاسخ :
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
به مجرد ورود به شهر فعلى مکه، استظلال جایز است.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه مکارم؛ آیة اللّٰه نورى (حفظهما الله):
به مجرد ورود، تظلیل بلا مانع است.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
تظلیل، فقط در خصوص مستثنى است و بنابر احتیاط واجب در راه ولو در خود شهر مکه جایز نیست.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
احتیاط آن است که تظلیل را تا رسیدن به محل اقامت ترک کند مگر در مواردى که در بین راه توقف مىنماید. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
تظلیل در هنگام پیمودن راه در مکه نیز حرام است، هر چند پس از وارد شدن به محل اقامت باشد.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
بلکه جواز تظلیل مشکل است و احتیاط ترک نشود.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
در صورتى که جزء شهر مکّه شده باشد بطوریکه به آنجا هم شهر مکه صدق کند اشکال ندارد. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
به مجرد ورود به شهر فعلى مکه، استظلال جایز است.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه مکارم؛ آیة اللّٰه نورى (حفظهما الله):
به مجرد ورود، تظلیل بلا مانع است.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
تظلیل، فقط در خصوص مستثنى است و بنابر احتیاط واجب در راه ولو در خود شهر مکه جایز نیست.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
احتیاط آن است که تظلیل را تا رسیدن به محل اقامت ترک کند مگر در مواردى که در بین راه توقف مىنماید. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
تظلیل در هنگام پیمودن راه در مکه نیز حرام است، هر چند پس از وارد شدن به محل اقامت باشد.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
بلکه جواز تظلیل مشکل است و احتیاط ترک نشود.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
در صورتى که جزء شهر مکّه شده باشد بطوریکه به آنجا هم شهر مکه صدق کند اشکال ندارد. واللّٰه العالم.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.