شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

لنگش بعد از تعویض مفصل ران

پرسش :

دختری هستم ۲۲ ساله و قصد ازدواج با فردی ۲۷ ساله را دارم که دررفتگی مادرزادی لگن دارند. ظاهرا باید تا حدود ۳-۴ سال دیگر جراحی تعویض مفصل انجام بدهند. آیا بعد از عمل لنگش ایشان برطرف میشود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
دررفتگی مادرزادی مفصل ران در افراد بزرگسال با شدت های متفاوتی وجود دارد. گاهی اوقات مقدار جابجایی مفصل ران کم است و سر استخوان ران تنها یکی دو سانتیمتر به بالاتر از جای اصلی خود جابجا شده است. گاهی اوقات مقدار جابجایی زیاد و در حد ۱۲-۱۰ سانتیمتر است. در هر کدام از این وضعیت ها مشکلات بیمار ممکن است قدری متفاوت باشد.

وقتی مقدار جابجایی کم است لنگش بیمار در ابتدا زیاد نیست. در این بیماران سر استخوان ران در کنار باقیمانده حفره استابولوم است. این موجب ساییده شدن دو استخوان به هم و در نتیجه بروز آرتروز و درد در مفصل میشود. درد هم موجب لنگش میشود.

در بیمارانی که دررفتگی مفصلی زیاد است لنگش خیلی زودتر ایجاد میشود ولی این بیماران معمولا دردی ندارند. در این بیماران سر استخوان ران معمولا در بین عضلات لگن بوده و با استخوان تماس زیادی ندارد. این عدم تماس موجب میشود ساییدگی هم وجود نداشته و دردی در لگن احساس نشود.

معمولا عمل جراحی تعویض مفصل برای بیمارانی انجام میشود که درد در لگن دارند و در صورت عدم وجود درد معمولا توصیه به جراحی نمیشود. با انجام تعویض مفصل ران درد بیمار از بین میرود و همزمان با آن لنگش بیمار هم کاهش پیدا میکند. اینکه لنگش تا چه حدی بهبود میابد بسته به شدت جابجایی مفصل دارد.

در مواردی که مقدار دررفتگی و جابجایی مفصلی کم است علت عمده لنگش درد بیمار است و با از بین رفتن درد بعد از جراحی لنگش تا حدود زیادی کم میشود. در مواردی که مقدار جابجایی در دررفتگی مفصلی زیاد است ضعف عضلات لگن شدید بوده و کوتاهی استخوان ران زیاد است. در این موارد با اینکه شدت لنگش با عمل جراحی تعویض مفصل ران کم میشود ولی بطور کامل از بین نخواهد رفت.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.