شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عمل جراحی نکروز اواسکولار یا سیاه شدن سر استخوان ران

پرسش :

من به علت درد لگن به پزشک مراجعه کردم و به من گفته شده که سر استخوان ران من سیاه شده است. دکتر گفت باید جراحی کنم. عمل جراحی این بیماری تا چه اندازه موفقیت آمیز است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران بیماری است که بر اثر نرسیدن خون به آن ایجاد میشود. شایع ترین عامل زمینه ساز این بیماری مصرف کورتون است. این بیماری موجب بروز درد در ناحیه لگن و محدودیت حرکتی در مفصل ران میشود.

تشخیص به موقع نکروز سر استخوان ران در موفقیت آمیز بودن درمان آن بسیار موثر است. در صورتیکه این بیماری در مراحل ابتدایی خود و قبل از اینکه بتواند شکل سر استخوان ران را تغییر دهد تشخیص داده شود نتیجه درمان بسیار بهتر از موقعی است که به بیماری اجاره پیشرفت داده شود.

اعمال جراحی متفاوتی برای سیاه شدن سر استخوان ران انجام میشود. از بین آنها دو نوع رایج تر است که عبارتند از:

عمل جراحی دکمپرشن که در آن سوراخ یا سوراخ هایی در سر استخوان ایحاد میشود. این نوع جراحی در مواردی کاربرد دارد که بیماری در مراحل ابتدایی خود بوده و هنوز شکل سر استخوان ران تغییر نکرده باشد. هدف از این عمل جراحی کاهش درد بیمار و پیشگیری از پیشرفت بیشتر آن است.

عمل جراحی تعویض مفصل ران که در آن سر استخوان ران و لایه درونی حفره استابولوم از بدن بیمار خارج شده و با مفصل مصنوعی جایگزین میشود. از این نوع درمان موقعی استفاده میشود که بیماری پیشرفت کرده و شکل سر استخوان ران تغییر کرده باشد.

عمل جراحی دکمپرشن هرچه زودتر انجام شود نتیجه آن بهتر است. در صورتیکه جراحی زود انجام شود معمولا در ۷۰ درصد موارد موفقیت آمیز است. به این معنی که میتواند درد بیمار را کاهش داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

در صورت پیشرفت بیماری و درد شدید در مفصل ران، بیمار نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل ران دارد. این عمل جراحی در بیش از ۹۵ درصد موارد موفق است و میتواند درد بیمار را از بین ببرد.

البته تفاوت این دو نوع عمل جراحی بسیار زیاد است. در عمل دکمپرشن استخوان و مفصل خود بیمار حفظ میشود که در صورت موفقیت بسیار بهتر از آن است که مفصل بیمار با نوع مصنوعی آن جایگزین شود ولی در صورت آسیب زیاد مفصل چاره ای جز تعویض مفصل باقی نمیماند.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.