شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جراحی تعویض مفصل به دلیل آرتروز و ساییدگی مفصل ران

پرسش :

بنده بیماری هستم ۴۵ ساله که چندسالی است دچار درد در ناحیه ران و گاهی در زانو همراه با درد کمر شده ام. درد در صبح ها که از خواب بلند میشوم و زمانی که سرپا هستم بیشتر است. دکترهای مغز و اعصاب بعد از گرفتن چند MRI و نوار عضله گفتند دیسک کمر در منطقه L5/L4/L3 وجود دارد و روشهای ورزشی و استخر را پیشنهاد نمودند ولی درد من خوب نشد. سال گذشته با مراجعه به دکتر ارتوپد و گفتن شرح حال، ایشان دستور عکس رادیو لوژی از لگن دادند که بعد از گرفتن عکس مشخص شد من ارتروز مفصل ران دارم و فرمودند تعویض مفصل لگن علاج از بین بردن درد میباشد. ولی چون سن شما کم میباشد بهتر است چند سالی دیرتر این عمل را انجام دهید. آیا راه حل دیگری بغیر از عمل جراحی وجود دارد. و آیا اگر چند سالی دیرتر عمل نمایم آسیب جدی رخ نمی دهد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
یکی از علائم مهم آرتروز یا ساییدگی مفصل ران احساس درد در کشاله ران است. با این حال در  مواردی ممکن است این درد در ران یا زانو و یا کمر احساس شود. در این موارد تشخیص علت درد کمی مشکل میشود. ممکن است بیماری سال ها به علت کمردرد و یا زانو درد معالجه شود در حالیکه علت اصلی مشکلات وی ساییدگی مفصل لگن است.

گرچه ساییدگی و آرتروز مفصل ران بیشتر در سنین بالا است ولی این مشکل ممکن است حتی در سن بیست سالگی هم ایجاد شود. همیشه بروز ساییدگی مفصلی در سنین پایین به علت وجود یک علت زمینه ای است.

تصمیم به انجام تعویض مفصل ران ارتباط مشخصی با سن فرد ندارد. البته این نوع عمل جراحی معمولا در یک بیمار نوجوان انجام نمیشود ولی حتی یک فرد بیست ساله هم میتواند عمل جراحی تعویض مفصل ران انجام دهد. تصمیم به انجام این جراحی بیش از سن به عوامل دیگری وابسته است که مهمترین آنها شدت درد است.

در ابتدای شروع آرتروز درد شدید نیست. بیمار فقط در موقع انجام فعالیت های شدید بدنی درد دارد. در این موارد با کمی رعایت و اجتناب از انجام فعالیت های شدید میتوان شدت درد را کاهش داد. بیماری که پیشرفت میکند ممکن است نیاز به استفاده از داروهای مسکن پیدا شود. در این موارد امتناع از مصرف دارو کار اشتباهی است. بسیاری از بیماران با این تصور که مصرف داروی مسکن فایده ندارد آن را مصرف نمیکنند. این فکر اشتباه است.

وقتی آرتروز پیشرفت بیشتری میکند و حتی مصرف داروی مسکن نمیتواند درد بیمار را کاهش دهد بیمار میتواند از عمل جراحی تعویض مفصل ران استفاده کند.
البته گاهی اوقات تصمیم به انجام جراحی باید قدری زودتر گرفته شود. بیماری که به دلایلی تحمل استفاده از داروی مسکن را ندارد و یا بیماری که به علت شدت تخریب استخوان به تاخیر انداختن جراحی میتواند مشکلات بیشتری برایش ایجاد کند احتمالا باید زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد.

به تاخیر انداختن چند ساله عمل جراحی تعویض مفصل ران باید حتما با نظر پزشک باشد. بیماری که نمیخواهد فعلا تحت عمل جراحی قرار گیرد باید تحت نظر پزشک ارتوپد باشد. گاهی اوقات تغییرات استخوانی ایجاد شده در مفصل ران و یا تغییر در وضعیت جسمانی بیمار ممکن است وضعیت را به نحوی تغییر دهد که نیاز شود تا جراحی زودتر انجام گیرد.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.