شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان کوتاهی پا و ساییدگی مفصل برای بیماری پرتس

پرسش :

من دختر ۲۴ ساله ای هستم که بیماری پرتس داشته ام. در سن ۵ سالگی پای راستم دچار بوده که با بستن دستگاه بهبود یافت و در سن ۱۱ سالگی پای چپم دچار شده که عمل جراحی انجام دادم. در حال حاضر دو تا سه سانت کوتاهی پای چپ دارم و در موقع فعالیت زیاد درد پای چپ دارم. پای راستم تقریبا مشکلی نداره. سوالی که الان دارم اینه که این بیماری الان که دوره خودش رو طی کرده یعنی تغییر شکل مفصل تمام شده آیا احتمال این هست که دوباره این تغییر شکل شروع بشه؟ یا دچار سائیدگی مفصل بشم؟ سوال دیگه ام در خصوص تعویض مفصل می باشد. می خوام بدونم اصلآ احتمال داره کسی به هیچ کدوم از این عوارض این عمل دچار نشه؟ و اینکه زندگی با مفصل مصنوعی در دوران بعد از عمل چه جوریه؟ اگه تمام مراقبت ها را در دوران بعد از عمل انجام بدهم واقعآ میشه یه زندگی راحت داشت و بدونه مشکل خاص مثل همه افراد تو جامعه فعالیت کرد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بیماری پرتس نکروز آوازکولر سر استخوان ران در دوران کودکی است. در این بیماری به علت نرسیدن خون سلول های سر استخوان ران میمیرند و بدنبال آن استخوان نرم میشود. این نرمی موجب میگردد که استخوان زیر فشار نیروهای وارده بر آن تغییر شکل بدهد. این تغییر شکل فقط در چند سال ابتدای بیماری ایجاد میشود. خیلی زود سلول های جدیدی جای سلول های مرده را میگیرند و سر استخوان زنده و قوی و محکم میشود ولی تغییر شکل ایجاد شده تا آخر عمر برای بیمار باقی خواهد ماند.

 تغییر شکل ایجاد شده در سر استخوان ران دوباره شروع نمیشود ولی به علت اینکه در هر صورت شکل مفصل تغییر کرده و همین تغییر شکل زمینه را برای ساییدگی مفصل فراهم میکند اگر فشار زیادی به مفصل ران وارد شود مفصل دچار ساییدگی شده و این بار این ساییدگی است که میتواند شکل مفصل را بیشتر تغییر دهد نه فعالیت بیماری پرتس. هر چه تغییر شکلی که بر اثر بیماری پرتس بوجود آمده است بیشتر باشد احتمال ساییدگی بیشتر است.

نباید از عوارض عمل تعویض مفصل ران ترسید. این عوارض به این علت ذکر میشود تا بیمار بداند احتمال بوجود آمدن آن هست ولی در غالب اوقات عارضه ای بوجود نمیاید. بعد از تعویض مفصل اگر عارضه ای پیش نیاید میتوان یک زندگی معمولی داشت ولی نمیتوان فعالیت های بدنی خیلی شدید را انجام داد.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما