شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تاثیر شغل و بارداری در عوارض احتمالی دررفتگی مادرزادی مفصل ران

پرسش :

من خانمی ۴۱ ساله هستم. وقتی متولد شدم دو پایم از لگن در رفت چون من را با دستگاه بدنیا آوردند و با برادرم دوقلو هستم. من زودتر با پا دنیا امدم (به قول مادرم) پای چپم را خوب جا نینداختند در ۱۴ سالگی با ۳ عمل جراحی جا انداختند تا ۴۰ سالگی مشکل نداشتم ولی یک سالی است درد زانو و لگن دارم: ۱- من معلمم با ۱۶ سال سابقه آیا تلاش کنم سمتم را تغییر دهم یا نه. چقدر شغلم در وضعیتم موثره؟ ۲-درضمن من یک فرزند دارم شکر، سالم است. اما قصد دارم صاحب فرزند دیگری شوم میخواهم بدانم ایا حاملگی به استخوان لگن لطمه ای وارد می کند؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درمان دررفتگی مادرزادی مفصل ران باید هرچه زودتر بعد از تولد بچه انجام شود. تاخیر حتی یک ماه هم در نتایج درمان موثر است. مسلما درمان بعد از گذشت ۱۴ سال از تولد نمیتواند نتایج خوبی را بدنبال داشته باشد. درمان در این سنین نمیتواند شکل مفصل ران را به حالت طبیعی خود بازگرداند. نتیجه آن است که فرد در سنین بزرگسالی دچار آرتروز یا ساییدگی مفصل ران میشود. این ساییدگی به علت شکل تغییر یافته سر استخوان ران و حفره استابولوم است.

ساییدگی مفصل ران موجب در لگن میشود که خود را به صورت درد کشاله ران و یا حتی ران، زانو و یا کمر نشان میدهد. فعالیت بدنی شدید میتواند موجب پیشرفت ساییدگی مفصل شود . درد را بیشتر میکند. پس هر فعالیت بدنی که درد را بیشتر میکند برای مفصل مضر است. البته ممکن است در حین انجام فعالیت بدنی دردی احساس نشود و در آخر روز و یا موقع استراحت درد شروع شود ولی بهر صورت منشا این درد فعالیتی است که فرد در طول روز انجام داده است. یکی از اقدام های موثر در کاهش فشارهای وارده به مفصل آسیب دیده میتواند تغییر وضعیت کاری و شغلی باشد.

تغییر وظایف شغلی به نحوی که فشار زیادی به مفصل ران وارد نشود نه تنها میتواند موجب کاهش درد شود بلکه سرعت تخریب مفصل را هم به تعویق میندازد. فعالیت هایی مانند بالا و پایین رفتن زیاد از پله یا راه رفتن بر روز زمین های شیب دار و یا نشست و برخاست زیاد، برای مفصل ران مضر است.

مسلما افزایش وزن موجب افزایش نیروهای وارده به مفصل ران شده و درد بیمار را بیشتر و سرعت پیشرفت آرتروز را افزایش میدهد. پس یکی از راه های مقابله با این بیماری کاهش وزن است. در ماه های آخر بارداری افزایش وزن میتواند مشکل بیمار را بیشتر کند. اگر شدت ساییدگی مفصل ران زیاد است توصیه به بارداری نمیشود ولی در صورت شدید نبودن بیماری میتوان باردار شد. در این حال بهتر است در دو سه ماه آخر بارداری بیمار از نشست و برخاست زیاد اجتناب کند، از پله زیاد بالا و پایین نرود، برای راه رفتن از زمین های بدون شیب استفاده کند و از استفاده از توالت سنتی اجتناب کند.

در صورت تغییر شکل لگن و یا اهش دامنه حرکتی مفصل ران، زایمان به روش سزارین انجام میشود.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.