شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تورم مچ پا و انگشتان که به دنبال شکستگی ساق ایجاد شده

پرسش :

مردی ۵۹ ساله هستم که حدود یک ماه و نیم پیش دچار شکستگی در ناحیه ساق پای چپ شدم و بعد از عمل جراحی یک پلاتین در پایم قرار گرفت. ورم مچ و انگشتان پای من به چه علتی است و تا کی این ورم وجود دارد؟ از کی می توانم روی پای خود راه بروم و فعالیت های سابق خود را بدست آورم؟ چه ورزش هایی در بهبود و درمان سریعتر موثر است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
تورم مچ پا و انگشتان بدنبال شکستگی ساق میتواند به علت مشکلاتی در بازگشت وریدی خون از اندام تحتانی باشد که البته تا مدتی بعد از شکستگی طبیعی است ولی البته تا مدتی. این تورم با پایین گرفتن پا بیشتر میشود بطور مثال وقتی فرد بر روی صندلی نشسته و پا را به پایین آویزان میکند ورم بیشتر میشود. البته تا وقتی فرد نمیتواند کف پای شکسته شده را بر روی زمین فشار دهد و روی آن وزن بگذارد مقداری ورم وجود خواهد داشت. با شروع وزن گذاشتن روی پا این ورم باقیمانده هم از بین میرود. اگر ورم بیش از چند هفته ادامه یابد ممکن است نشانه جوش نخوردن شکستگی و یا وجود عفونت باشد.

راه رفتن روی پای شکسته شده و وزن گذاشتن روی آن وقتی امکانپذیر است که شکستگی جوش خورده باشد. پزشک معالج جوش خوردگی ساق را با استفاده از بررسی رادیوگرافی متوجه میشود. وقتی در تصویر رادیوگرافی دیده شد که استخوان های درشت نی جوش خورده اند پزشک معالج به بیمار اجازه راه رفتن بدون عصا را میدهد.

تقویت عضلات ساق در تسریع جوش خوردن شکستگی های آن موثرند. چون عضلات ساق مسئول حرکات مچ و انگشتان پا هستند تقویت این عضلات با انجام نرمش های مچ پا امکانپذیر است.


​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.