سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر چیست؟

پرسش :

اینجانبه دارای 20 سال سن و از مادر ایرانی و پدر کرد عراقی در ایران متولد شده ام و در حال حاضر با مادر و 2 خواهر و 3 برادر در ایران زندگی می کنم. پدرم می خواست به زور ما را به عراق ببرد که ما مخالفت کردیم. پدرم مدت 5 سال است که به عراق رفته و از پرداخت نفقه ابا نموده و ضمنا برای ما مدارک هویتی صادر نشده و کارت اتباع و عقدنامه مادرم و دیگر مدارک را با خود برده است. حال من خواستگار ایرانی دارم و رسما به خواستگاری با پدر و مادرش آمده‌اند نزد خانواده ام؛ ولی پدرم مخالفت می کند. در حال حاضر من با توجه به عدم داشتن مدارک هویتی چگونه می توانم ازدواج بکنم؟


پاسخ :
مطابق قانون باید بیان داشت که زمانی که طفلی به دنیا می آید، پدر مادر طفل می بایست ولادت طفل را اعلام و اقدام به اخذ مدارک شناسایی برای طفل نمایند. این در حالی است که انجام این تکلیف صرفاً بر عهده پدر و مادر نمی باشد؛ بلکه قانونگذار اختیار اخذ مدارک را به افراد دیگری نیز اعطاء نموده است، مانند:
1. وصی
2. قیم
3. امین
4. اشخاصی که قانوناً عهده دار نگهداری طفل می باشند.
5. متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به انجا سپرده شده است.
6. صاحب واقعه که سن او از 18 سال تمام به بالا باشد.

بنابراین باید بیان داشت که شما همواره این امکان را خواهید داشت تا خود راساً اقدام به اخذ شناسنامه برای خود نمایید، چه اینکه داشتن مدارک شناسایی و اوراق هویت بسیار ضروری و لازم می باشد.

اما در مورد ازدواج شما باید بیان داشت که ازدواج دختر باکره، نیازمند اجازه پدر یا جد پدری اوست؛ ولو آنکه دختر بالغ باشد. این در حالی است که چنانچه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه ایشان ساقط و در این صورت شما می توانید با معرفی کامل مردی که می خواهید با او ازدواج نمایید و شرایط نکاح و مهری که بینتان قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایید.

​​​​​​​منبع: میزان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.