احکام قرآنی | استفتاء از آیت الله گلپایگانی (ره): سوال چهل و دو
پرسش :
شخصـى در حـدود شصت سال قبل وصیت کـرده که منافع دو قطعه زمیـن الـى الابـد در مـواردى صرف کنند و در وصیت نامه که با امضاء و مهر علماء رسیده با ایـن لفظ و ایـن تـرتیب ذکر کـرده که یک عشـر از منافع حق وصـى و بیست تومان براى روضه خوانى و بیست تـومان براى اعانه زوار کربلا و مشهد الرضا، نفرى یک تومان و دوازده ختم قرآن به مبلغ سه تـومان یعنى هر ختـم قرآن دو قـرآن و نیـم و باقیمانـده آن را نصف کننـد، نصف آن را کفاره ماه رمضان و غیره بدهند و نصف دیگر را رد مظالـم، چنانچه ملاحظه مـى فرمایید مـوارد صرف منافع، باستثناء حق وصـى، باقیمانده سایر مصارف به پـول تعییـن شده و غیر این هـم بیست تومان چه نسبتى با تمام منافع آن دو قطعه زمیـن داشته و فعلا مال الاجاره بیشتر شده، اکنـون منافع به چه نسبتـى باید به مصرف برسد و آیا مى توانیم پـس از دادن عشر به وصى، بیست تومان قدیم را تقویم کنیـم و قیمت آن را از مال الاجاره فعلى صرف روضه خـوانى و همیـن مقدار را صرف اعانه وار نماییم و قیمت سه تـومان قدیم را براى قرائت قرآن بـدهیـم و اگر زیاد آمد به مصرف کفاره و رد مظالـم برسانیـم و یا اینکه بایـد سهام تعییـن شـود و بنـابـر ایـن سهم مصـرف کفـاره و رد مظالم چقدر است؟
پاسخ :
در فرض مسـاله به نظر حقیر، لازم است تفحص نمایید که معلوم شـود، بیـست تـومان در آن زمان با تمام مال الاجاره چه نسبت داشته و فعلا به همان نسبت روضه خـوانى بنماییـد و هکذا در سایر مـوارد وصیت، ظاهرا تعیین ممکن است.
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام
در فرض مسـاله به نظر حقیر، لازم است تفحص نمایید که معلوم شـود، بیـست تـومان در آن زمان با تمام مال الاجاره چه نسبت داشته و فعلا به همان نسبت روضه خـوانى بنماییـد و هکذا در سایر مـوارد وصیت، ظاهرا تعیین ممکن است.
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام