احکام قرآنی | استفتاء از آیت الله گلپایگانی (ره): سوال یک
پرسش :
در وضوی قبل از وقت که داعی، نماز در وقت است، اگر به قصد قرائت قرآن و غیره وضو بگیرد میفرمایید، چنانچه به نحو داعی بر داعی باشد مانعی ندارد. آیا منظور این است که فعلا به قصد قرائت قرآن وضو بگیرد و در نظر داشته باشد که اگر وضو باقی بود، در وقت با همان وضو نماز بخواند، تا در آنجایی که داعی وضو، نماز بعد از دخول وقت نیست و راسا برای غایات دیگر وضو میگیرد، جایز نباشد که در وقت با آن نماز بخواند؟ مساله را مشروحا بیان فرمایید.
پاسخ :
مقصود این است که اگر کسی به داعی آنکه در وقت نماز بخواند، پیش از وقت به قصد غایات دیگری وضو بگیرد که داعی او بر وضو به این قصد نماز در وقت باشد وضویش صحیح است و میتواند در وقت با آن نماز بخواند و همچنین اگر پیش از وقت مستقلا، به قصد یکی از غایات وضو گرفت و تا بعد از دخول وقت وضو باقی باشد، نماز با آن وضو صحیح و بی اشکال است.
منبع: مجمع المسایل، ج 1، ص 57، مساله 3.
مقصود این است که اگر کسی به داعی آنکه در وقت نماز بخواند، پیش از وقت به قصد غایات دیگری وضو بگیرد که داعی او بر وضو به این قصد نماز در وقت باشد وضویش صحیح است و میتواند در وقت با آن نماز بخواند و همچنین اگر پیش از وقت مستقلا، به قصد یکی از غایات وضو گرفت و تا بعد از دخول وقت وضو باقی باشد، نماز با آن وضو صحیح و بی اشکال است.
منبع: مجمع المسایل، ج 1، ص 57، مساله 3.