دوشنبه، 4 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نظر مراجع تقلید در خصوص ادای نذورات در شرایط کرونایی

پرسش :

امسال با وجود شیوع کرونا و با توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر توصیه به تغییر نذری‌ها به بسته های ارزاق، از لحاظ شرعی می‌توانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟


پاسخ :
پاسخ آیت ‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (حفظه الله): 
اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی می‌توان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاه‌ها فرستاد.
 
پاسخ آیت ‌الله العظمی سیدعلی سیستانی (حفظه الله):
فرد می‌تواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.
 
پاسخ آیت ‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (حفظه الله):
در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و می‌تواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیاز نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آن‌ها طبق نذر عمل نمایند.
 
پاسخ آیت ‌الله العظمی حسین وحید خراسانی (حفظه الله):
نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد می‌تواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.

پاسخ آیت ‌الله العظمی حسین نوری همدانی (حفظه الله):
اگر نذر محدود به زمان خاص نیست می‌‌توان به تأخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلاً نذر کرده در روز عاشورا این نذر اجراء گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجراء گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.

اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجراء نذر به تأخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد نذر را اجراء می‌‌کند و اگر آن طوری که مرقوم داشته‌اید یقین داشته باشد انجام نذر در شیوع بیماری موثر است می‌‌تواند نذر خود را به تأخیر اندازد.

منبع: شبکه اجتهاد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.