موافقت مقام معظم رهبری با وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف
پرسش :
آیا وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف، صحیح است؟
پاسخ :
حضرت آیت الله العظمی خامنهای «مدظله العالی» رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتاء حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون «صحت وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف» پاسخ دادند و تاکید کردند که «بقاء مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است».
محضر مبارک حضرت آیة الله العظمی آقای خامنهای «مدظله العالی»
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام علیکم
با توجه به اینکه در منابع فقهی در تعریف وقف «حبسالاصل و تسبیلالثمره» آمده است و پول جدای از ورقه و برگه کاغذی (معهود) اعتباری دارد که امروزه در قالبهای مختلف عرضه میشود. (چک پول – کارت اعتباری و انتقال وجه بهصورت اینترنتی و...) و مضاربه هم با آن جایز است که اصل آن در خرید و فروشهای متعدد ثابت است و منافع آن طبق قرارداد بین عامل و مضارب تقسیم میشود و یا در سپردهگزاریهای بانکی که اصل آن ثابت است و سود آن ماهیانه تقسیم میشود.
حال نظر مستطاب عالی پیرامون وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف، مورد استدعاست.
بسمهتعالی
به نظر میرسد بقاء مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است. والله العالم.
در این مسأله نیاز به اطلاق نیست. زیرا وقف جزو عناوین امضاء شدهی در شرع است و حکم تأسیسی نیست، و شک نمیتوان داشت آن کسانی که وقف را تأسیس و در طول زمانها اجراء کردهاند هدفشان این بوده که چیز ثابتی را بگذارند که عوائد آن صدقهی جاریه باشد. بلی ممکن است در آن روزگار چیز ثابت، منحصر در عین بوده است ولی این موجب اختصاص حکم به عین نمیشود چون غرض و هدف معلوم است. و شارع مقدس همین را امضاء فرموده است. والحمدلله.
منبع: oghaf.ir
حضرت آیت الله العظمی خامنهای «مدظله العالی» رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتاء حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون «صحت وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف» پاسخ دادند و تاکید کردند که «بقاء مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است».
متن استفتاء رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به شرح ذیل است:
محضر مبارک حضرت آیة الله العظمی آقای خامنهای «مدظله العالی»
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام علیکم
با توجه به اینکه در منابع فقهی در تعریف وقف «حبسالاصل و تسبیلالثمره» آمده است و پول جدای از ورقه و برگه کاغذی (معهود) اعتباری دارد که امروزه در قالبهای مختلف عرضه میشود. (چک پول – کارت اعتباری و انتقال وجه بهصورت اینترنتی و...) و مضاربه هم با آن جایز است که اصل آن در خرید و فروشهای متعدد ثابت است و منافع آن طبق قرارداد بین عامل و مضارب تقسیم میشود و یا در سپردهگزاریهای بانکی که اصل آن ثابت است و سود آن ماهیانه تقسیم میشود.
حال نظر مستطاب عالی پیرامون وقف پول و استفاده از منافع آن در جهت نیت واقف، مورد استدعاست.
متن پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
بسمهتعالی
به نظر میرسد بقاء مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است. والله العالم.
در این مسأله نیاز به اطلاق نیست. زیرا وقف جزو عناوین امضاء شدهی در شرع است و حکم تأسیسی نیست، و شک نمیتوان داشت آن کسانی که وقف را تأسیس و در طول زمانها اجراء کردهاند هدفشان این بوده که چیز ثابتی را بگذارند که عوائد آن صدقهی جاریه باشد. بلی ممکن است در آن روزگار چیز ثابت، منحصر در عین بوده است ولی این موجب اختصاص حکم به عین نمیشود چون غرض و هدف معلوم است. و شارع مقدس همین را امضاء فرموده است. والحمدلله.
منبع: oghaf.ir