جمعه، 19 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

انحراف و بدعت جامعه‌ اسلامی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)

پرسش :

چرا جامعه‌ی اسلامی پس از پیامبر دچار شرایطی می‌شود که فجایع و مصائب‌ کربلا بر خاندان اهل بیت(علیهم‌ السلام) وارد می‌شود؟ بعد از چند دهه از رحلت نبی‌ مکرم اسلام(صلّی الله علیه و آله) چه اتفاقی می‌افتد که تا این اندازه جامعه‌ی اسلامی دچار انحراف، بدعت و دوری از مسیر اسلام می‌شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام:
پیغمبر اکرم در طول رسالت خود با همه‌ی وجود برای تغییر ارزش‌های جامعه‌ی عربی که در جاهلیت فرو رفته بود به‌سوی ارزش‌های الهی تلاش کرد. بسیاری از کسانی که به حضرت ایمان آورده بودند، حتی از سابقون برای تغییر ارزش‌ها هنوز آمادگی کافی نداشتند. لذا، رگه‌هایی از جاهلیت مثل تعصب قبیلگی، کسب افتخارات بیشتر برای خاندان یا عشیره‌ی خود، حسادت و رقابت با دیگر تیره‌ها و ... کماکان در این‌ها وجود داشت. از این‌ رو، حتی بعد از ۲۳ سال که زمان اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرامی‌رسد، پیغمبر خوف دارد که با اعلام آن بسیاری از اصحاب این مهم را برنتابند و حاضر به پذیرش آن نباشند. لذا، در آیه‌ای که به پیغمبر نازل می‌شود، می‌فرماید تو ابلاغ کن، ما تو را از شرّ مردم حفظ می‌کنیم. شرّ چه کسانی؟ مسلمانانی که با پیغمبر در حج بودند و دارند از حج برمی‌گردند. بنابراین، رگه‌هایی از انحراف و جاهلیت در این‌ها هنوز وجود داشت. البته خداوند برای اینکه این رگه‌ها را از بین ببرد، برای تداوم اقدامات پیغمبر و ضمانت اینکه دین مردم به‌درستی بعد از آن حضرت ادامه و امتداد داشته باشد، ولایت اهل بیت علیهم‌السلام را تشریح و تدبیر کرد.

زمان می‌برد که ارزش‌های الهی در جامعه کاملاً پذیرفته شود و مردم منافع و مصالح قومی و باندی و جریانی خود را بر مصالح و تعالیم دینی ترجیح ندهند. رسالت انجام شده بود، امّا برخی با ایمان‌آوردن به پیغمبر خواستار نگه‌داشتن بت‌هایشان برای مدتی بودند، یا به پیغمبر می‌گفتند ایمان می‌آوریم، ولی اجازه بدهید نماز نخوانیم. بسیاری از مردم این‌گونه بودند. بنا بود امامت و ولایت این کار را به کمال برساند، ولی متأسفانه با خیانتی که در سقیفه‌ی بنی‌ساعده در روز رحلت پیغمبر صورت گرفت، سنگ بنای انحراف از مسیر پیغمبر نهادینه شد و کسانی روی کار آمدند که در دین دست بردند و بدعت‌ها در دین ایجاد کردند؛ چرا؟ چون جامعه ولایت را رها کرده بود و تن به بدعت‌ها و انحرافات داد.

این جامعه هرچه به جلو رفت، وضع خراب‌تر ‌شد تا جایی که بعد از ۵۰ سال به‌مراتب بدتر از دوران جاهلیت‌ شد؛ یعنی یک روحیه‌ و پوسته‌ی ظاهری از اسلام داشتند، ولی از درون چنان از تعالیم پیغمبر دور شده‌اند که جاهلیت بدتر از گذشته به این‌ها بازگشت و با علم بر اینکه می‌دانستند امام حسین علیه‌السلام فرزند رسول خداست نه‌تنها یاری‌اش نمی‌کنند، بلکه به جنگش هم می‌روند و آن وجود مقدس را به شهادت می‌رسانند. واقعه‌ای که در دوره‌ی جاهلیت هم امکان وقوعش نبود!

منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.