چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دليل وجود بنياد شهيد و بنياد جانبازان و برخورداري خانواده‏‌هاي شهدا و جانبازان، از امتيازات خاص چيست؟


پاسخ :
امتيازات ايثارگران
تشكيل چنين بنيادهايى و قراردادن سهميه براى اين عزيزان، يكى از وظايف و افتخارات حكومت اسلامى است كه جمهورى اسلامى ايران نيز تا حدودى توانسته اين وظيفه را انجام دهد و همه مسئولان نظام نيز بر عمل به اين وظيفه و رسيدگى به مشكلات اين عزيزان تأكيد و به آن مباهات ورزيده‏اند. دلايل متعددى پشتوانه اين اقدامات است كه مهم‏ترين آنها عبارت است از:

يكم. اجراى عدل و قسط اقتضا مى‏كند به هر فردى، براساس ميزان خدمات و اقداماتى كه براى جامعه انجام مى‏دهد، توجّه شود تا حق متناسب خود را دريافت كند. رزمندگان سلحشورى كه جان بر كف نهادند و با ايثار و فداكارى خود، امنيت ملى، تماميت ارضى و منافع ملى كشور را از هجوم بيگانگان حفظ كردند، اين حماسه را به قيمت جان خود يا قسمتى از اعضاى بدن خود و يا از دست دادن بهترين سال‏هاى خود در زندان‏هاى دشمن آفريدند. پس براساس عدل وانصاف، حكومت اسلامى بايد متولّى امور زندگانى آنها و جبران خسارت‏هاى وارده باشد.
حضرت على (ع) در فرمان خود به مالك‏اشتر مى‏نويسد: «هرگاه كسى از سپاه تو به درجه شهادت رسيد و يا شخصى از دشمنانت بر اثر قتل و جرح، به گرفتارى شديد مبتلا گرديد، همانند وصى دلسوز و مورد اعتماد، كارهاى خانواده آنان را اداره كن تا اثر فقدانش در ميان اهل بيت او ظاهر نگردد.(1)
در پيمان صلح امام حسن (ع) آمده است: «معاويه موظف است همواره از خراج دارابگرد، مبلغ يك ميليون درهم تسليم حسن بن على نمايد تا ميان بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفين كه در ركاب امام على (ع) كشته شدند تقسيم شود».
بنا بر مطالبى كه گفته شد، هرگونه كوتاهى در رسيدگى به امور اين عزيزان، ظلم به حقوق مسلم آنان شمرده شده و منافى عدل و قسط است. چگونه مى‏توان كسانى را كه در راه تأمين امنيت و آسايش ديگران و حفظ كيان اسلامى، بهترين شخص خود را كه از همه لحاظ تأمين كننده زندگى آنها بوده از دست داده‏اند يا معلول و مجروح شده‏اند و يا بهترين سال‏هاى عمر خود را در زندان‏هاى دشمن گذرانده‏اند و گرفتار عقب‏ماندگى اقتصادى و تحصيلاتى و شده‏اند، با افرادى مرفه مساوى دانست كه در پشت جبهه‏ها در سايه امنيت و آرامش ناشى از فداكارى اين عزيزان، به زندگى خود پرداخته و از همه مواهب دولت اسلامى برخوردار شده‏اند؟ آيا اين ظلم و بى‏عدالتى نيست؟

دوّم. غيير اوضاع و شرايط اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى، امنيتى و نيز حائز اهميّت است. براساس قوانين حاكم در آن زمان، غنايم حاصل از جنگ‏ها اعم از سلاح و زيورآلات و بين رزمندگان توزيع مى‏شد و كسانى كه در جنگ حاضر نبودند، بهره‏اى نيز نداشتند. ابن ابى الحديد از ابوالاسود دئلى روايت مى‏كند: پس از پيروزى امام على (ع) در جنگ جمل، آن حضرت وارد بيت‏المال بصره شد و تمام آن را كه بسيار زياد هم بود، بين سپاهيان خود تقسيم كرد. مردى كه در جنگ شركت نكرده بود، تقاضا كرد كه به او هم سهمى بدهند. امام (ع) سهم خود را به او بخشيد. در زمان ما، به علت تغيير اوضاع و شرايط زمانه و تغيير شيوه تأمين امنيت مردم و مديريت اقتصادى و، ديگر نمى‏توان مثلًا سلاح‏هاى به دست آمده در جنگ مثل هواپيما و توپ و تانك و يا منابع عظيمى را كه از دشمن به دست مى‏آيد يا باز پس گرفته مى‏شود، بين رزمندگان تقسيم كرد. اين كار، اگر هم شدنى باشد، خلاف مصلحت حكومت اسلامى است ولى بايد حداقل به ميزان ساير افراد جامعه، امكانات پيشرفت و وسايل مورد نياز اين عزيزان تأمين گردد.

سوم. يكى از اصول و استراتژى‏هاى حضرت على (ع) در چگونگى ادارة جامعه، استفاده از اصل تشويق است: «ازجر المسى‏ء بجزاء المحسن» «خطاكار را با پاداش دادن به درست كار، باز دار». آن حضرت در نامة خود به مالك‏اشتر مى‏فرمايد: «هميشه سپاهيان را تشويق كن و كارهاى مهمى را كه انجام داده‏اند، بر شمار زيرا يادآورى كارهاى نيك، شجاعان سپاه را به حركت بيشتر وا مى‏دارد و آنان را كه تنبلى مى‏كنند، به كار تشويق مى‏نمايد».
در واقع، ارائه خدمات به اين عزيزان، تشويق ساير افراد جامعه براى خدمت و جانفشانى در راه حفظ حكومت و جامعه اسلامى و ايجاد روحيه و اطمينان است تا مردم و حكومت، رشادت‏هاى آنان را ارج نهند و در مواقع نياز، دوباره با اطمينان و فراغت خاطر از آينده خانواده خود، به ميدان‏هاى نبرد بشتابند.
اين گونه اقدامات در كشورهاى غيراسلامى نيز انجام مى‏شود. آنان به مقام كشتگان خود و رزمندگان خود ارج مى‏نهند و براى اين كار، بودجه‏هاى كلان اختصاص مى‏دهند. زندگى و آينده شغلى آنان را تضمين مى‏كنند و تعهد و وفادارى آنها را نسبت به كشورشان مى‏ستايند و در گزينش‏ها امتياز قائل مى‏شوند.

چهارم. تبعيض در جايى است كه همة افراد از همه جوانب با هم مساوى باشند و يكى يا عده‏اى بر بقيه ترجيح داده شوند در حالى كه در اينجا مسئله چنين نيست. اينان با كمال خلوص، تمام هستى خود را در راه خدا و براى دفاع از امنيت و استقلال و منافع و مصالح كشور اسلامى داده‏اند و با تمام كوتاهى‏ها و مشكلات، باز هم مدافع اصلى نظام اسلامى هستند. با بيان اين مسئله ديگر كسى بدبين نمى‏شود و به تبليغات دشمن براى ايجاد بدبينى نسبت به اين عزيزان، گوش نمى‏دهد و مقام آنها را ارج مى‏نهد.

پنجم. روح حاكم بر جامعه اسلامى و سيره و گفتار اهل‏بيت (ع)، نشان دهنده و تأييد كنندة اين اقدامات است كه به نمونه‏هايى از آنها اشاره شد.

پی‌‏نوشت:‏
(1) بحارالأنوار، ج 77، ص 152
منبع: پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.