چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا دختر و پسر مى‏توانند در محيط دانشگاه در مورد ازدواج با همديگر، صحبت كنند؟


پاسخ :
اگر منظور از صحبت در مورد ازدواج آن است كه در صدد شناخت همديگر هستيد تا بعد از آن، در مورد ازدواج و يا عدم آن تصميم بگيريد، در اين صورت قبل از صحبت رو در روى و مستقيم، بايد در صدد كسب آگاهى‏هاى ديگر برآييد و در مرحله پايانى و تكميلى اطلاعات به گفت وگوى مستقيم اقدام كنيد. البته با حضور و قضاوت ديگران چون هدف شناخت است، نه ارتباط احساسى و عاطفى. بى ترديد اگر قبل از آگاهى از اصالت خانوادگى، ميزان اعتقاد فردى و خانوادگى شناخت خصايص جسمى و روانى (سابقه‏هاى بيمارى خانوادگى و)، به سراغ شناخت خصايص شخصيتى و فردى فرد مورد نظر برويد، در محيطى كه محبت و احساس الفت موج مى‏زند به گفت وگو بپردازيد- چه بخواهيد چه نخواهيد- به ازدواج منتهى مى‏شويد چرا كه ريسمان مودت و عشق را نمى‏توان بعد از اين ارتباط و گفت وگو گسست اما عشقى كور و بيگانه با تعقل و تفكر كه ثمره اى جز سردرگمى ندارد.
گفت وگوى شناختى، صحبتى است كه به منظور شناخت دختر و پسر از يكديگر صورت مى‏گيرد تا بر اساس شناخت و آگاهى به دست آمده، در مورد بنا كردن يا بنانكردن زندگى مشترك تصميم گرفته شود. اين گفت وگو با رعايت شرايط زير مى‏تواند به هدف خود دست يابد وگرنه در صورت تخلف نه تنها هدف خود را تامين نمى كند بلكه رهزن دختر و پسر نيز خواهد شد:
شرايط گفت و گوى شناختى
1. در اين گفت وگو جز پيام شناختى، پيام ديگرى مبادله نمى‏شود (همانند پيام‏هاى احساسى و عاطفى)
2. محور گفت وگوها با طرح سؤالات از پيش تدارك شده تعيين‏گردد.
3. گفت وگوها از محورهاى تعيين شده تخطى نمى‏كنند.
4. موضوع گفت وگو به صورت كلى قبل از جلسه به اطلاع طرف مقابل رسانده مى‏شود.
5. مدت گفت وگوها كوتاه است.
6. برخى گفته‏ها يادداشت شده و محور تفكر بعدى و تصميم گيرى قرار مى‏گيرد.
7. در اين گفت وگو حضور فرد ثالث- كه نقش ناظر بر محتوا را داشته و نكات مبهم و مجهول را گوشزد مى‏كند- ضرورى است (يك نفر از طرف دختر و يك نفر از طرف پسر).
8. دقت شود كه محور سخن شناخت يكديگر است آن هم شناخت از ميزان سواد و سطح اطلاعات يكديگر، اطلاع از نو ع نگرش همديگر، شناخت از ميزان پايبندى به ارزش‏هاى پذيرفته شده و نوع ارزش ها مورد قبول يكديگر پس بايد بعد از جلسه به اين سخنان پاسخ داده شود.
9. از تعريف و تمجيد مكرر يكديگر- كه روحيه پرسشگر و دقت نظر را از بين مى‏برد- اجتناب شود.
10. از پاسخ‏هاى كلى و شناخت‏هاى اجمالى و ابهام آلود پرهيز گردد.
پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.