چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تصميم دارم يک کارت گرافيک جديد با رابط PCI-E نسخه دو خريداري کنم، اما مادربورد سيستم من به چيپ ست P965 مجهز است که از رابط PCI-E نسخه يک بهره مي برد. بر اساس تحقيقاتي که انجام دادم، پهناي باند رابط PCI-E نسخه دو تقريباً دو برابر رابط نسخه يک است که اين موضوع باعث شده تا سؤال هايي براي من ايجاد شود که در صورت امکان مي خواستم به آن ها پاسخ دهيد: 1. در صورتي که يکي از مدل هاي کارت گرافيک HD 4770 يا HD4850 را خريداري کنم، آيا مشکلي در کارايي سيستم به دليل استفاده از رابط PCI-E نسخه يک به وجود نمي آيد؟ 2. چگونه مي توان راندمان واقعي يک کارت گرافيک را محاسبه کرد تا بتوان براساس آن، کارت گرافيک را روي رابط PCI-E مناسب خود نصب کرد؟


پاسخ :
براي پاسخ به دو سؤال شما بهتر است نگاهي به مشخصات و پهناي باند رابط هاي PCI-E نسخه يک و دو بياندازيم. به طور کلي، هر خط مسير انتقال اطلاعات در رابط PCI-E نسخه يک قادر به انتقال 250 مگابايت اطلاعات در ثانيه است. در صورتي که اين مقدار در رابط PCI-E نسخه دو به 500 مگابايت در ثانيه مي رسد. با توجه به اين موضوع، يک رابط PCI-E مجهز به شانزده مسير در نسخه يک، قادر به انتقال چهار گيگابايت اطلاعات در هر ثانيه است، در صورتي که اين مقدار در رابط نسخه دو به هشت گيگابايت در ثانيه مي رسد. خوب؛ با ديدن اين اعداد، بيشتر افراد تصور مي کنند نصب يک کارت گرافيک مجهز به رابط PCI-E نسخه دو روي رابط PCI-E نسخه يک کاري غير منطقي است، زيرا با اين کار کارت گرافيک محدود خواهد شد. اما بايد گفت اين تصور در بسياري از موارد درست نيست، به اين دليل که حتي يک رابط PCI-E نسخه يک هم نياز کارت هاي گرافيک استاندارد را برآورده مي کند و نيازي به استفاده از رابط PCI-E نسخه دو نيست. به عنوان مثال، در صورتي که شما کارت گرافيک خود را روي يک رابط PCI-E نسخه دو x8 نصب کنيد، از پهناي باند چهار گيگابايت در ثانيه بهره مي بريد. با وجود اين در تست هاي انجام شده، مشخص شده است که تفاوت چنداني بين کارايي رابط نسل دو x16 با پهناي باند هشت گيگابايت در ثانيه و يک رابط نسل دو x8 با پهناي باند چهار گيگابايت در ثانيه وجود ندارد. خوب؛ با در نظر گرفتن اين مسئله مي توان گفت، در صورتي که شما يک کارت گرافيک استاندارد مانند HD 4850 يا HD 4770 را روي يک رابط PCI-E نسخه يک نصب کنيد، تغيير چنداني در کارايي آن به وجود نخواهد آمد. البته به اين موضوع توجه داشته باشيد که در اين ميان نبايد نقش پردازنده و حافظه مورد استفاده را در تغيير کارايي فراموش کنيد، زيرا به طور حتم کارايي کارت گرافيک نصب شده روي سيستمي با پردازنده Core i7 920 و حافظه DDR3 بالاتر از سيستمي با پردازنده Pentium و حافظه DDR2 خواهد بود.
در پاسخ به سؤال دوم شما نيز بايد بگويم، نيازي به محاسبه نيست، زيرا ميزان استفاده کارت گرافيک از رابط PCI-E در هر لحظه براساس نوع پردازشي که انجام مي دهد، متفاوت است.
به طور کلي، زماني که شما در حال اجراي بازي هاي سه بعدي هستيد، انتقال اطلاعات بيشتري از طريق رابط PCI-E انجام مي شود و هنگامي که در حال پردازش هاي دو بعدي هستيد، اين مقدار کاهش خواهد يافت. در مجموع، پيشنهاد مي شود براي اطمينان خاطر کارت هاي گرافيک حرفه اي مانند GTX 285 يا HD 5870 روي رابط PCI-E نسخه دو نصب شود تا بهترين راندمان در اختيار کاربر قرار گيرد. البته همان طور که گفته شد ، در اين ميان نبايد فاکتورهاي ديگر مانند پردازنده و حافظه را فراموش کرد.
منبع: ماهنامه عصر شبكه، شماره 103


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما