سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مورد نقش سموم و داروهای شیمیایی در سقط جنین توضیح بفرمایید .


پاسخ :
پاسخ از خانم دکتر اعظم السادات مهدوی، فوق تخصص نازایی و لاپاراسکپی:
سموم و داروهای شیمیایی خیلی نقشی ندارند . ما در کشورمان مصرف زیاد الکل و سیگار نداریم و مصرف کافئین و قهوه اگر زیاد باشد یعنی بیش از یک لیوان در روز باشد ممکن است در سقط نقش داشته باشد . رادیوتراپی برای خامهایی که سرطان دارند و می خواهند نسج تومور را از بین ببرند ممکن است نقش در سقط داشته باشد . حالا در مورد ایمنی بدن شما توضیحاتی میدهم . بدن شما خانم حامله بر علیه بعضی از پروتئینها آنتی بادی می سازد و نباید بسازد و این آنتی بادی ها مشکلاتی در مسیر انعقادی ایجاد می کنند . لخته شدن خون را سریع و بیشتر می کنند رگ های خونی مسدود میشوند مخصوصا عروقی که به جفت و جنین خونرسانی می کند . این هم باعث سقط میشود . داروی آسپرین و هپارین را با دوز دو بار در روز تجویز میکنند تا بتوانند آنها را به آخر حاملگی برسانند..
سوال – برای تعیین سقط های خودبخودی که هیچ علت خاصی برای آنها نیست چه بررسی هایی را باید قبل از حاملگی یا در طول بارداری انجام بدهیم ؟
پاسخ – اگر یکبار سقط صورت بگیرد نباید نگران بشویم و دنبال آزمایشات خاص برویم . کار صحیحی نیست که ما برای خانمی که حاملگی نداشته بررسی کنیم که سقط خواهد داشت یا خیر . ممکن است مشکلاتی که عرض کردیم در یک خانم وجود داشته باشد ولی سقط هم نکند . این قضیه صد درصد نیست . مثلا یک خانم را از نظر ژنتیکی بررسی کنیم که آیا سقط خواهد داشت یا خیر که آزمایش گرانی هم هست ، این کار را نمی کنیم . اگر خانمی دچار سقط مکرر دو یا سه بار بشود آنرا بررسی می کنیم . اول تاریخچه ی فامیلی می گیریم بعد آزمایش بررسی ژن ها و کروموزوم های پدر و مادر است . وقتی متوجه شدیم که والدین ژن خاص دارند که معمولا درصد آن خیلی کم است دو راه برای این والدین می تواند باشد . یک راهش این است که می توانند از اهداء جنین استفاده کنند . می توانند از یک پدر و مادر اسپرم و تخمک را بگیریم و جنین را از طریق لقاح مصنوعی یا آی بی اف تشکیل بدهیم و جنین را داخل رحم خانمی که مشکل خاص دارد بگذاریم . راه بعدی راه کاملا جدیدی است . از خود پدر و مادر اسپرم و تخمک گرفته میشود و لقاح را انجام میدهند ولی قبل از جایگزینی در رحم با آزمایشات مخصوص سلول هایی که مشکل دار هستند جدا می کنند و جنین را در رحم این خانم جایگزین می کنند .و این حاملگی با استفاده از خود این زوج ها است .
مشکلات آناتومی رحم صد درصد قابل درمان است که به آن اشاره کردیم . من به بیماران انعقادی اشاره می کنم که خانمی که سقط مکرر می کند و قابلیت انعقادی خونش زیاد است ما با استفاده از آسپرین و هپارین آن را درمان میکنیم . و باید ادامه داشته باشد تا سه ماه ی اول و دوم و سوم . زیرا این مشکل باعث سقط یا زایمان زودرس خواهد شد . بنابراین باید ثابت بشود که مادر مشکل انعقادی دارد این داروها را ادامه میدهیم و مادر حاملگی خوبی خواهد داشت . به مادرانی که سقط مکرر داشته اند و ما تشخیصی برای آن نداشتیم عرض میکنم که نگران نباشید . آمار می گوید : حدود 70 درصد از این خانم ها یک حاملگی خوب و بدون درمان خواهند داشت .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.