سه‌شنبه، 13 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اين گونه غيبتی که امام زمان (عج) دارند، در بين انبيا هم سابقه داشته است؟


پاسخ :
غيبت و دورى حجت خدا از بين مردم امرى تازه و جديد نيست كه در اين امت آن هم در آخرين وصى پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله تحقق پيدا كرده باشد، بلكه سنتى الهى بوده كه حتى در بين انبيا نيز پيدا شده است. اينک به اختصار، به برخى از آن‌ها اشاره مى‌كنيم:

1- حضرت ادريس عليه السلام
مطابق برخى روايات ادريس پيامبر به جهت مشاجره‌اى كه بين او و جباران زمانش ايجاد شد، بيست سال از ميان امتش غايب شد و در كوه‌ها و غارها به سر مى‌برد. خداوند ملكى را موكل بر او نموده بود تا هنگام غروب آفتاب افطارى او را حاضر كند ...(1)

2- حضرت صالح عليه السلام
صدوق رحمة الله عليه به سندش از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: «ان صالحا عليه السلام غاب عن قومه زمانا و كان يوم غاب عنهم كهلا ... فلما رجع الى قومه يعرفوه بصورته ...(2)؛ همانا صالح عليه السلام مدتى از قومش غايب شد هنگام غيبت پيرمردى بود ... و وقتى كه به قومش بازگشت كسى او را به چهره نمى‌شناخت ...»

3- حضرت ابراهيم عليه السلام
حضرت ابراهيم عليه السلام نيز بنابر نقل روايات مدتى از ابتداى ولادت تا سال‌هاى زيادى مخفى بود و امر خود را كتمان مى‌كرد تا آن كه خداوند او را مأمور به ابلاغ رسالتش نمود.(3)

4- حضرت موسى عليه السلام
صدوق نقل مى‌كند: «... حضرت موسى عليه السلام از شهر مصر به مدين فرار كرده، در آنجا مدت زيادى نزد حضرت شعيب عليه السلام اقامت نمود ...»(4)

5- حضرت شعيب عليه السلام
مجلسى به سندش از امام على عليه السلام نقل كرده كه فرمود: «ان شعيبا النبى عليه السلام دعا قومه الى الله حتى كبر سنه، ودق عظمه ، ثم غاب عنهم ما شاء الله ثم عاد اليهم شابا(5)؛ شعيب پيغمبر، قومش را به سوى خدا دعوت كرد تا پير شد استخوان‌هايش ضعيف شد، آن گاه تا مدتى كه خواست خدا بود از ميان مردم غايب شد و سپس در حالى كه جوان شده بود به سوى آن‌ها بازگشت ...»

6- حضرت الياس عليه السلام
قطب راوندى نقل مى‌كند كه حضرت الياس عليه السلام از ميان قومش هفت سال غايب شد در آن مدت در صحراها و بيابان‌ها متوارى بود.(6)

7- حضرت دانيال نبى عليه السلام
صدوق رحمة الله عليه مى‌گويد: «دانيال نبى 90 سال از ميان قومش غايب و اسير دست بخت النصر بود و پيروانش همگى در اين مدت انتظارش را مى‌كشيدند.»(7)

8- حضرت عيسى عليه السلام
حضرت عيسى عليه السلام دو نوع غيبت داشته است: يكى در مدت 12 سال در سرزمين‌هاى شام و مصر و ديگر از هنگامى كه خواستند او را به دار آويزند، تا هم اكنون كه بيش از دو هزار سال از عمر او مى‌گذرد و هنوز زنده است. وى هنگام ظهور حضرت مهدى عليه السلام براى تشكيل حكومت عدل جهانى ايشان را مساعدت خواهد نمود.

پی نوشتها:
1- كمال الدين، ج 1، ص 130، ح 1 ؛ سعد السعود، ص 125.
2- كمال الدين، ص 136 و 137.
3- كمال الدين، ج 1، ص 138.
4- كمال الدين، ج 1، ص 145.
5- بحارالانوار، ج 12، ص 385، ح 10.
6- قصص راوندى، ص 248.
7- كمال الدين، ج 1، ص 385، ح 10.

منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.