يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

زمان مناسب براى آموزش دستشويى رفتن چه زمانى است و آموزش بى‏موقع (زودرس و ديررس) چه پيامدهايى دارد؟


پاسخ :
آگاهى براى ادرار كردن در 15 ماهگى ايجاد مى‏شود و كودك احساس مى‏كند كه مى‏خواهد ادرار كند؛ ولى نمى‏تواند خود را نگه دارد؛ زيرا تا پيش از 18 ماهگى بر ماهيچه‏هاى بدن خود كنترل ندارد و از داشتن پوشك خيس اظهار ناراحتى نمى‏كند؛ بنابراين، اقدام براى آموزش كنترل ادرار قبل از 18 ماهگى فايده‏اى ندارد و آموزش زود هنگام ممكن است در او عدم احساس كفايت، عدم اعتماد به نفس، عدم حس استقلال، حس لجاجت و حتى وسواس را ايجاد كند؛ بنابراين، مناسب‏ترين سن براى آموزش دستشويى رفتن، 18 ماهگى به بعد است؛ به ويژه كه زمينه‏هاى ديگر مانند افزايش گستره واژگانى كودك و بيدارى حس تقليد در او، به اين آموزش كمك مى‏كند.
همان گونه كه آموزش زود هنگام مشكل ايجاد مى‏كند، آموزش دير هنگام نيز مناسب نيست؛ پس آن را بيش از حد به تأخير نيندازيد، مگر اين كه مشكلى پزشكى در ميان باشد (ر. ك: ص 25 - 23).
بى‏توجهى به آموزش به موقع ممكن است عوارضى چون بازى با مدفوع (ر. ك: ص) و آلوده كردن زندگى و در مواردى بيمارى را در پى داشته باشد.
آموزش به موقع كنترل ادرار، در شكل‏گيرى شخصيت كودك اثر دارد و در حقيقت نخستين مسؤوليت جدى او به شمار مى‏رود.
كودك با كسب مهارت دستشويى رفتن، بر دو دستگاه بدن خود تسلط مى‏يابد و از اين تسلط احساس غرور مى‏كند و در نتيجه اعتماد به نفس او بالا مى‏رود. افزون بر اين، از تميز بودن خود احساس خشنودى مى‏كند و شاداب‏تر است.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.