پرسش :
آيا منظور از «يُطَهِّرَكُمْ» در آيه تطهير،«اذهاب رجس» است؟
پاسخ :
ابتدا به نظر ميرسد تطهير، تكرار همان اذهاب رجس است،ليكن فخر رازي را عقيده بر اين است كه لطيفه اي در اينجا وجود دارد و آن اين كه: ممكن است از چيزي اذهاب رجس شود ولي محلّ آن تطهير نگردد. بدين ترتيب «لِيُذْهب عنْكم الرِجْس» اشاره به ازالة ذنوب است (البته به صورت دفع كردن، نه رفع كردن) و «يطهّركم» اشاره به پوشش خلعت كرامت. بدين معنا كه به ازاله و اذهاب رجس از مخاطبان، اكتفا نشده است، بلكه به خلعتِ كرامتِ طهارت نيز پوشيده شده اند. (تفسير كبير/13،جزء 25، ص210)
به عبارت ديگر:اذهاب رجس، صيقل دادن است و تطهير، نقاشي و آرايش كردن. يكي صاف كردن است و ديگري صفا دادن، يكي پيراستن است و ديگري آراستن، يكي تخليه است و ديگري تحليه و بالاخره يكي نفي است و ديگري اثبات. آن يكي آثاري دارد كه بيشتر آن شخصي است و ديگري بركاتي دارد كه غالباً به ديگران ثمر ميدهد. از اين رو تكراري در كار نيست، بلكه اوّلي زمينة دومي را فراهم ميكند.
eporsesh.com
ابتدا به نظر ميرسد تطهير، تكرار همان اذهاب رجس است،ليكن فخر رازي را عقيده بر اين است كه لطيفه اي در اينجا وجود دارد و آن اين كه: ممكن است از چيزي اذهاب رجس شود ولي محلّ آن تطهير نگردد. بدين ترتيب «لِيُذْهب عنْكم الرِجْس» اشاره به ازالة ذنوب است (البته به صورت دفع كردن، نه رفع كردن) و «يطهّركم» اشاره به پوشش خلعت كرامت. بدين معنا كه به ازاله و اذهاب رجس از مخاطبان، اكتفا نشده است، بلكه به خلعتِ كرامتِ طهارت نيز پوشيده شده اند. (تفسير كبير/13،جزء 25، ص210)
به عبارت ديگر:اذهاب رجس، صيقل دادن است و تطهير، نقاشي و آرايش كردن. يكي صاف كردن است و ديگري صفا دادن، يكي پيراستن است و ديگري آراستن، يكي تخليه است و ديگري تحليه و بالاخره يكي نفي است و ديگري اثبات. آن يكي آثاري دارد كه بيشتر آن شخصي است و ديگري بركاتي دارد كه غالباً به ديگران ثمر ميدهد. از اين رو تكراري در كار نيست، بلكه اوّلي زمينة دومي را فراهم ميكند.
eporsesh.com