جمعه، 5 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در ازدواج دختر اذن پدر شرط است ؟


پاسخ :
اذن پدر در ازدواج دختر باكره نقش حفاظتي از دختر را دارد؛ زيرا جواني و نوجواني دوران غلبه احساسات است و ممكن است دختري تحت تأثير احساسات به ازدواج ناصحيحي تن در دهد؛ حال آن كه كار او فقط جنبه احساسي وغلبه شهوت داشته و با هيچ معيار خردپسندانه‏اي مطابق نباشد و ممكن است خود نيز پس از اندكي به شدت پشيمان شود.
بنابراين دختر در انتخاب خويش آزاد است واواست كه بايستي واقعا خواهان ازدواج با كسي باشد و اگر پدري به زور دختر را مجبور به عقد كند، آن عقد باطل است؛ ولي غرض از اين تركيب حفاظت از منافع دختر است تا خداي ناكرده به دام افراد شيّاد - كه جز تأمين هوس خود، هدفي ديگر ندارند - سقوط نكند.
براي اين كه بيشتر با حقيقت آشنا شويد، تصوير نامه‏اي را براي شما ارسال مي‏كنيم. گفتني است در موردي كه دختر خواستگار خوبي دارد و پدر بدون دليل موجه با آن مخالفت مي‏كند و دختر از اين بابت متضرر شده و احتمال مي‏دهد غير از اين مورد، خواستگار مناسبي براي او پيدا نشود، مي‏تواند بدون اذن پدر نيز عقد كند (البته با مراجعه به دادگاه و گرفتن مجوز جهت ثبت ازدواج). هم‏چنين گفتني است برخي از فقها اساسا اجازه پدر را، شرط صحت عقد نمي‏دانند.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.