دوشنبه، 4 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر انقباضات در طي مرحله اول زایمان متوقف شوند، چه اتفاقي مي افتد؟


پاسخ :
گاهي اوقات انقباضات به طور منظم شروع مي شوند، اما در نيمه راه زايمان متوقف مي گردند. اگر چنين حالتي پيش آيد و پيشرفت زايمانتان چند ساعتي با وقفه همراه باشد، ماما ممکن است پاره کردن کيسه آب (در صورتي که قبلاً پاره نشده باشد) يا تحريک مصنوعي زايمان با استفاده از سينتوسينون را پيشنهاد دهد.
چگونگي باز شدن دهانه رحم
‏مرحله اول زايمان همراه با يک سري انقباضات منظم آغاز مي شود. اين انقباضات موجب نازک ‏شدن دهانه رحم مي شوند. اين حالت، افاسمان ناميده مي شود. هنگامي که دهانه رحم انعطاف پذير مي شود، انقباضات موجب مي شوند تا دهانه رحم باز (پهن) شود، به نحوي که سر جنين بتواند از ميان آن عبور کند. انقباضات، دهانه رحم را به مانند دستکشي بر روي سر جنين، در جهت جداره هاي مهبل به طرف بالا مي کشد.
ــ قبل از زايمان: دهانه رحم ضخيم و بسته است و سر جنين در دهانه فوقاني لگن قرار دارد.
ــ مرحله اول زايمان: دهانه رحم قبل ا‏ز باز شدن نازک و انعطاف پذير مي شود.
ــ اواخر مرحله اول: دهانه رحم تقر يباً به اندازه 5 سانتي متر، يعني نصف دهانه کامل باز مي شود.
ــ کاملاً باز شده: هنگامي که به ا‏ندازه 10 سانتي متر باز شود، يعني دهانه رحم به طور کامل باز شده است.
حالت هاي مختلف طرز قرار گرفتن شما در مرحله اول
‏در مرحله اول که هنوز خروج نوزاد شروع نشده است معمولاً آزاد هستيد تا حرکتي داشته باشيد و حالت مناسبي را براي خود در نظر بگيريد. بعضي از زنان به طور غير ارادي متوجه مي شوند که در يک حالت، احساس راحتي بيشتري دارند و تا پايان مرحله اول در همان حالت باقي مي مانند. بعضي از ‏آن ها ترجيح مي دهند که راه بروند و تا جايي که مي توانند صاف بايستند و خم نشوند. صاف و ‏راست ايستادن مفيد است؛ زيرا جاذبه زمين موجب مي شود تا سنگيني وزن جنين به طرف دهانه رحم در جهت پايين فشار وارد کند و بنابراين، به باز شدن دهانه رحم نيز کمک خواهد کرد. اگر مي خواهيد حرکت داشته باشيد، در اتاق زايمان دور بزنيد و صندلي يا بالشي را در نظر بگيريد تا در فاصله بين انقباضات به آن تکيه کنيد و بايستيد و تکنيک هاي تنفس را انجام دهيد. حالت هاي مختلف را امتحان کنيد تا بتوانيد تصميم بگيريد که در کدام حالت، احساس راحتي بيشتري مي کنيد.
ايستادن
‏پشت يک صندلي بايستيد و دستان خود را روي پشتي آن بگذاريد و سرتان را کمي به طرف عقب خم کنيد. اگر مي خواهيد در طي مرحله ي اول زايمان حرکت داشته باشيد، مي توانيد در فاصله بين انقباض ها در اين حالت قرار بگيريد و استراحت کنيد و سگنيني وزن بدتنان را روي صندلي بيندازيد.
تکيه دادن
سر خود را روي سينه همسرتان بگذاريد و دستان خود را دور گردن او حلقه کنيد. او هم مي تواند پشت شما را ماساژ دهد و هم مي تواند به عنوان تکيه گاهي براي تحمل سنگيني وزن بدن شما نيز باشد.
نشستن با کمک تکيه گاه
از همسرتان بخواهيد بنشيند و به ديوار تکيه دهد يا اينکه روي يک بالش بزرگ بنشينيد. جلوي او بنشينيد و پشتتان را به او کنيد و به او لَم دهيد تا سنگيني وزن بدنتان را تحمل کند. از اين حالت در مرحله دوم زايمان هم مي توانيد استفاده کنيد. همسرتان مي تواند با کمک يک حوله مرطوب صورت شما را خنک کند.
نشستن روي صندلي
‏روي يک صندلي رو به پشتي آن بنشينيد و دستان خود را روي پشتي صندلي به عنوان تکيه گاه قرار دهيد. مي توانيد براي راحتي بيشتر زير دستتان يک بالش بگذاريد. همسرتان مي تواند جلوي شما بايستد و با کمک يک حوله مرطوب، صورت شما را خنک کند. يا اينکه پشت شما بايستد و پشت و شانه هاي شما را ماساژ بدهد.
ماساژ کمر
دو زانو بنشينيد، چهار تا پنج بالش جلوي خود روي زمين بگذاريد، سپس روي آن ها لم دهيد (دست ها و سر خود را روي بالش ها بگذاريد) تا در اين حالت کسي کمر شما را ماساژ دهد.
نقش کسي که در طول زايمان همراه شماست
نقش شما به عنوان کسي که در طول زايمان همراه زن باردار هستيد، حمايت عاطفي و فيزيکي از اوست. عرق پيشاني او را پاک کنيد، در طي مدت انقباضات، او را در آغوش بگيريد، پيشنهادهايي به او بدهيد که براي او مفيد است و در ضمن او را تشويق کنيد تا راحت تر بتواند درد را تحمل کند. چون او شما را کاملاً مي شناسد، نگراني و دلواپسي او کمتر خواهد شد؛ چراکه ممکن است آن ها را به شما انتقال دهد، بنابراين، سعي کنيد آرامش خاطر داشته باشيد و به او نيز آرامش خاطر بدهيد. در اينجا فهرستي وجود دارد که مي توانيد از طريق آن به کسي که در حال انجام زايمان است کمک کنيد:
‏ــ از او بپرسيد که با انجام چه کاري برايش احساس راحتي بيشتري خواهد کرد. شايد در آن لحظه نداند که واقعاً چه چيزي مي خواهد، از اين رو، شما به او پيشنهاد بدهيد. اگر به توصيه شما عمل نکرد، ناراحت نشويد.
ــ اگر احساس مي کنيد که خسته و دچار استرس و فشار روحي شده است، از او بخواهيد تا تغيير وضعيت دهد.
ــ کمر، پاها و شانه هاي او را ماساژ دهيد.
‏ــ در تمام مدت انقباضات، با او صحبت کنيد و از اينکه توانسته اين درد را تحمل کند از او تعريف و تمجيد کنيد.
ــ به ياد او بياوريد که چه مدت زماني را سپري کرده است.
‏ــ از او بخواهيد تا هر چند ساعت يک بار کمي آب يا مايعات بنوشد.
ــ از او بخواهيد تا هر دو سه ساعت يک بار ادرارش را دفع کند.
‏ــ براي سرگرم کردن او اگر خودش مايل است، برايش چيزي بخوانيد يا او را با بازي و سرگرمي مشغول کنيد.
ــ اگر زايمان طولاني شده و شما نيز احساس خستگي مي کنيد، کمي به خودتان برسيد (چيزي بخوريد، کمي قدم بزنيد، کمي دراز بکشيد) و دوباره به کار خود ادامه دهيد.
ــ تکنيک هاي تنفسي را همراه با او انجام دهيد.
‏ منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.