سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اين گفته صحيح است كه در چشم نوعي جذبه و كشش وجود دارد كه با دوختن به نامحرم امكان بروز محبّت و مهر ورزي در وجودمان پديدار مي شود؟


پاسخ :
چشم محلّ جاذبه و عشق و كشش است. چشمان مشتاق وقتي به هم مي نگرند، شعلة محبت و علاقمندي بين ايشان افروخته مي شود. در چشم قدرت عجيبي وجود دارد كه مي تواند ضمير و باطن افراد را منتقل كند و نمايندة اسرار آدمي باشد. نگاه چشم مشتاق نگاه چشم حسود متفاوت است. نگاه چشم فتان و فتنه گر با نگاه چشم كنيه توز فرق دارد. افرادي كه از باطني قوي بر خودارند مي توانند از حالات چشمان افراد به روحيات و اسرار آن ها پي ببرند.
چشم صياد است زيبايي ها را صد مي كند.
بعضي از انسان ها، چون مرتاضان با تمرين هاي خاصّ و مداوم،‌ از طريق چشم داراي نيروي خارق العاده اي مي شوند. كه گاهي از ابزار مكانيكي يا الكترونيكي قدرت مند تر است.
وجود توجه موجب ريشه دواندن محبت عميق و پايدار مي شود. نامحرم براي جلب توجه مخاطب، چشم در چشم او مي دوزد. اين كار باعث به جريان افتادن نيرو و كشش شده و مخاطب را اسير مي كند. بسياري از فتنه و فسادها از تلاقي نگاه دو نامحرم، تكرار و ادامة آن به وجود آمده است.
اميرمؤمنان(ع) فرمود: "چشم ها دام هاي شيطان است".[1]
رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: "بپرهيزيد از زياد نگاه كردن، زيرا بذر هوي [و هوس] است و موجب غفلت مي شود".[2]
امام صادق(ع) فرمود: "چه بسا يك نگاه كوتاه حسرت طولاني به ارث مي گذارد".[3]
قرآن مي فرمايد: "و به زنان با ايمان بگو: چشم هاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند. اين براي آنان پاكيزه تر است. خداوند از آن چه انجام مي دهيد آگاه است".[4]
پی نوشتها:
[1] غررالحكم،‌ (انتشارات دانشگاه تهران)،‌ ج1، ص 235، حديث 950.
[2] بحارالانوار،‌ج 69 (بيروتي)، ص 199، حديث 29.
[3] محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 4، ص 3289، حديث 20257.
[4] نور (24) آية 31
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.