سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از آنجا كه تضميني وجود ندارد كه طرفين (زن و مرد) از جاده اصول و ضوابط شرعي ،خارج نشوند آيا هميشه ارتباطات با جنس مخالف محكوم به قطع است؟


پاسخ :
اگر نظر اسلام را بخواهيد، بله. دقيقا به همان دليلي كه شما در سؤالتان آورده ايد تا وقتي كه در برقراري ارتباط با نامحرم احتمال فتنه و انحراف وجود دارد اين ارتباط بايد محدود و بلكه در مواقعي قطع باشد.
در جايي كه از حضرت مولا(ع) نقل شده كه مي فرمودند: پيامبر خدا(ص) به همه حتي زنان جوان سلام مي كردند ولي من به زنان جوان سلام نمي كنم، زيرا مي ترسم از پاسخ او تمايلي در من به او پيدا شود و گناه آن بيش از ثوابي باشد كه من از سلام كردن انتظار دارم (بحارالانوار، ج 40، ص 335)ما چه داريم كه بگوييم؟
يا قرآن از زبان حضرت مريم(ع) چنين مي گويد: كه وقتي چشمش به جبرئيل كه به شكل جواني زيبا در مقابلش ظاهر شد مي افتد، فرياد مي زند «اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا؛ من از شر تو به خداي رحمان پناه مي برم اگر پرهيزكاري!» (مريم، ايه 18).
ما انسان هاي عادي تكليفمان روشن است كه هميشه بايد جانب احتياط را رعايت كنيم، زيرا غريزه جنسي و كشش جنس مخالف، بسيار قوي است و هر كسي نمي تواند در مقابل آن مقاومت كند. به همين دليل اسلام حجاب و رعايت حريم بين زن و مرد را واجب كرده است و حتي به زنان مي گويد: از نازك كردن صدايتان و از كوبيدن پاهايتان به زمين و از خيره شدن به چشمان مردان و از هرگونه تحريك آنان پرهيز كنيد و عفت و حيا را پيشه خود سازي؛ چنانچه دستورات مشابهي هم به مردان مي دهد.
در واقع فلسفه اصلي حجاب و نداشتن رابطه آزاد و دوستانه بين زن و مرد همين است. از اين رو قرآن در مواردي كه خوف فتنه و انحراف وجود ندارد، حجاب را واجب نمي داند، مثل حجاب براي پير زنان (نور، آيه 60) و حجاب در مقابل پير مردان و اطفال (نور، آيه 31).
اما از آنجايي كه رابطه با جنس مخالف يك نياز عاطفي و فطري براي زن ومرد است، اسلام به اين نياز توجه كرده و ازدواج را تنها راه ارضاي اين نياز عاطفي قرار داده است. به همين جهت در روايتي پيامبر خدا(ص) دختران را به ميوه هاي درخت تشبيه كرده اند كه وقتي ميوه ها رسيد، بايد چيده شود تا بر اثر تابش نور خورشيد و وزش باد فاسد نشود؛ دختران نيز وقتي به سن بلوغ (بلوغ جسمي و رواني) رسيدند و از نظر عاطفي احساس نياز به ايجاد رابطه با جنس مخالف پيدا كردند بايد ازدواج كنند كه هيچ دارويي بهتر از ازدواج براي آنان نيست و الا گذشت زمان آنها را فاسد مي كند (وسائل الشيعه، ج 20، ابواب نكاح، باب 23، ح 2).
از اين روايت به دست مي آيد كه اولا زنان و دختران به طور طبيعي نيازمند برقرار كردن رابطه با جنس مخالف هستند (چنانچه مردان نيز اين احساس را دارند) ثانيا تحقق اين رابطه فقط بايد در چارچوب ازدواج باشد و نيز از روايات ديگر استفاده مي شود كه اين رابطه بايد عاطفي و عاشقانه باشد. زيرا طبيعي ترين و سالمترين روش براي ارضاي اين نياز عاطفي ازدواج است كه وقتي به طور صحيح و عميق باشد نه تنها دختران در ارضاي اين نياز احساس كمبود نمي كنند، بلكه به انحراف هاي اخلاقي نيز دچار نمي شوند.
از اينجا معلوم مي شود كه حفظ حجاب و حريم بين زن و مرد در كنار ازدواج عملي مي شود و راهكارهاي ديگر موقتي و ضعيفند هر چند بي فايده نيستند.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.