يکشنبه، 31 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا مذهب حضرت علي(عله السلام) شيعه بوده يا سني و آيا در زمان حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) شيعه وجود داشته يا خير؟


پاسخ :
پيش از پاسخ به اين پرسش لازم است كه معني لغوي و اصطلاحي شيعه و سني را بشناسيم. سني در لغت به كسي گفته مي‏شود كه به سيره و روش پيامبر(ص) عمل مي‏كند و در اصطلاح بر كساني اطلاق مي‏شود كه مي‏گويند پيامبر(ص) بعد از خود جانشيني معرفي نكرده و انتخاب جانشين را به مردم واگذار نموده است و هر كس را كه مردم انتخاب كردند جانشين و خليفه پيامبر(ص) خواهد بود. علاوه بر اين اطاعت از گفتار و كردار صحابه پيامبر(ص) را هم چون سيره و سنت پيامبر(ص) واجب دانسته و در استنباط احكام شرعي بدان استناد مي‏جويند.
اما شيعه در لغت به معني پيرو و در اصطلاح به كسي گفته مي‏شود كه بر اين باور است كه رسول خدا(ص) به دستور خداوند بزرگ جانشين خود را معرفي فرموده است و اين جانشين همانا امام علي(ع) و فرزندان بزرگوار ايشان مي‏باشند كه بر اساس روايات پيامبر اكرم(ص) تعداد آنها دوازده نفر به تعداد نقباي بني اسراييل است. و در واقع وارثان علم پيامبر(ص) سنت ايشان همانند سنت جدشان رسول الله(ص) حجت بوده و به عنوان منبع استنباط احكام شرعي شيعه بدان تمسك مي‏جويد.
اينكه فرمودد آيا حضرت علي(ع) شيعه بوده يا سني گفتيم كه شيعه به معني پيرو مي‏آيد يعني پيرو حضرت علي(ع) پس در اين صورت آن حضرت امام و مقتدا بوده نه مقتدي و پيرو و در زمان رسول الله(ص) مذهب خاصي مطرح نبوده بلكه تمامي مسلمانان بويژه حضرت علي(ع) را دوست داشتند و در كنار آن حضرت بودند نظير مقداد، ابوذر و سلمان و اين حكايت از آن مي‏كند كه شيعه وجود داشته و هم چنين روايات فراواني از پيامبر(ص) راجع به فضيلت حضرت علي(ع) و شيعيانش از آن حضرت نقل شده است كه ابي سعيد خدري از قول پيامبر(ص) نقل مي‏كند كه مي‏فرمايد: «فقال هذا و شيعته هم الفائزون»، پيامبر(ص) اشاره به حضرت علي(ع) كرد و فرمود ايشان و شيعيانش در قيامت از رستگاران هستند.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.