جمعه، 19 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

به چه علت ائمه (ع) همه علايم ظهور امام زمان (عج) را بیان نکرده‌اند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
به چه علت درباره علايم ظهور امام زمان (عج) اين همه صحبت به ميان آمده است و از ريز به ريز حوادث آخرالزمان توسط پيامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) سخن گفته شده است؟

پاسخ:
1. با تحقّق اين نشانه‏ها و انطباق اين اوصاف در وجود امام زمان(عج) به هنگام ظهور، همه شك‏ها و ترديدها برداشته مى‏شود و مردم منتظر ظهور، در اوج يقين و ايمان و آگاهى، او را خواهند شناخت و با وجود انبوه نشانه‏ها و تحقّق صفات در وجود گرامى او، ديگر فرصتى براى صاحبان دل‏هاى بيمار نمى‏ماند كه در مورد آن حضرت ترديد كنند و يا بذر ترديد بيفشانند!!
2. خداوند مى‏دانست كه شمار بسيارى از گمراهان و هواپرستان، به دروغ و دجّال گرى و نيرنگ، ادعاى مهدويت مى‏كنند؛ به همين جهت اين نشانه‏هاى مهم را قرار داد تا مردم با آگاهى از آنها، نه تنها فريب ادعاهاى گمراهان و وسوسه‏هاى شيطان‏ها را نخورند؛ بلكه همين نشانه‏ها، ادّعاى باطل و دروغين مدّعيان مهدويت را با شكست و رسوايى روبه‏رو سازد و ميدانى براى دجّال‏گرى آنان نگذارد.
3. علايم ظهور نشانه‏هاى نزديك شدن فرج آل محمدصلى الله عليه وآله است. بنابراين با تحقّق هر يك از آنها، نور اميد در دل‏هاى مؤمنان پرفروغ‏تر شده و بر اثر آن، مقاومت آنان در برابر سختى‏ها دوچندان مى‏شود و گذر از مسير پرتلاطم دوران غيبت برايشان آسان مى‏گردد. با تحقق هر يك از اين نشانه‏ها، مؤمنان خود را براى درك آن روز بزرگ و همراهى و همكارى با امام مهدى(عج) آماده مى‏كنند و حركت اصلاحى آنان، شتاب بيشترى مى‏يابد.
4. اين علامات و نشانه‏ها فى نفسه جنبه تشريفاتى دارد و خداوند به وسيله آنها، از مقام آن حضرت تجليل مى‏كند؛ چنان‏كه از مقام خاتم‏الانبياء، به نظير اين علامات تجليل كرد. پس ظهور اين نشانه‏ها بر عظمت آن حضرت و اهميت مقاصد و آرمان‏هاى او دلالت دارد.
5.این علایم نوید دادن به مؤمنان است به این که پیش از ظهور پرچم‌هایی قیام خواهند کرد که به حق دعوت و در این راه تلاش می‌کنند، و تآکیدی است بر واجب بودن گردآمدن به دور آن‌ پرچم‌ها و یاری دادن آن‌ها.
6. صدها مورد از نشانه های ظهور تحت عنوان «علایم آخرالزمان » در روایات مربوط برشمرده شده که به اثرات جدا ماندن مردم از تعالیم اسلام و محروم ماندن آنان از سرپرستی آشکار معصومین، علیهم السلام، اشاره دارند. مانند: از بین رفتن اهمیت نماز، خیانت در امانت، حلال شمردن دروغ و علنی شدن فحشا. اینها تاکید بر این است که منتظران باید پایبند به آموزهای دینی باشند و سلامت روحی و اخلاقی خود را حفظ کنند.
با مقایسه برخی روایات مربوط به نشانه های ظهور با برخی دیگر می توان به نکاتی هشدار دهنده و عبرت آموز و بیداری آفرین دست یافت. چنانکه وقتی در روایتی می خوانیم که قبل از ظهور شرایطی پیش می آید که از «قرآن » جز رسم و از «اسلام » جز اسم آن باقی نماند، شرح همین نشانه را در روایتی می یابیم که:
«قبل از ظهور، بردباری، ضعف به شمار می آید و ستمگری، افتخار. شهادت به دروغ پدیدار می گردد و تهمتها مورد قبول قرار می گیرد. قرآنها آراسته می شوند و مساجد زینت می یابند. دروغگو مورد تصدیق قرار می گیرد و خیانتکار مورد امانت واقع می شود.»
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.