شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

به عنوان يك زن و يك مادر چگونه مي توانم دختر كوچك 3 ساله ام را طوري تربيت كنم كه در عين اينكه مي تواند در اين اجتماع زندگي كند و به شخصيت او لطمه اي وارد نشود ولي در عين حال دختري يا بهتر بگويم زني به بار بياورم و تحويل جامعه دهم كه طبق موازين اسلامي باشد ؟


پاسخ :
ضمن تقدير از اين انگيزه ي بالاي شما در جهت تربيت فرزندتان نكاتي كه فهرست وار تقديم مي شود هم مربوط به تربيت اين فرزند سه ساله تان ميشود و هم فرزندان ديگري كه شايد در آينده داشته باشيد :
1- اولين قدم و شرط صالح و مصلح بودن، والدين است. چرا كه به صورت خواسته يا ناخواسته فرزند از والدين خود تأثير مى‏پذيرد.
2- رعايت آداب اسلامى به هنگام آميزش.
شرح و توضيح آداب آميزش ر.ك: ازدواج در اسلام، رشيدپور - آيين همسردارى، ابراهيم امينى - ازدواج در اسلام، پاك‏نژاد
3- رعايت احكام شرعى خوراك و غذاى مصرفى در خانواده از قبل از آميزش همانند رعايت حلال و حرام بودن غذاى مصرفى، رعايت حقوق مالى ديگران در غذا و استفاده از مواد مجاز و مشروع.
4- رعايت آداب اخلاقى و معاشرت با فرزند
در اين مورد ر.ك: كودك، فلسفى - آيين تربيت، امينى - آنچه والدين و مربيان بايد بدانند، رضا فرهاديان
5- عدم ابتلاء والدين به بيمارى‏هاى ارثى و ژنتيكى كه بايد به هنگام انتخاب همسر مد نظر باشد و توجه به نژاد و نسل والدين به خصوص مادر.
6- رعايت اصول بهداشتى در دوران باردارى، شيرخوارگى و طفوليت و...
7- رعايت آداب شيردادن و غذاخوراندن توسط والدين و فرزندان در مقاطع مختلف سنى.
8- پرورش روحيه دين‏باورى و رعايت قوانين تعليم و تعلم و تربيت اخلاقى و دينى در مقاطع مختلف سنى (كه در هر مقطعى قوانين و شكل تعليم و تربيت متفاوت است).
9- جلوگيرى از بروز آسيب‏ها و آفت‏ها و اختلال‏هاى خانوادگى حتى مشاجرات ابتدايى و ساده.
تربيت فرزند صالح روند بسيار پيچيده‏اى است كه نميتوان به سادگى آن را در چند جمله خلاصه كرد؛ ولى راه‏كارهاى كلى آن را مى‏توان چنين بيان كرد:
الف) شناخت مسؤوليت سنگين فرزنددارى و نقش آن در سرنوشت دنيايى و آخرتى پدر و مادر؛ در اين مسير بايد اهميت موضوع را به درستى شناخت و سرمايه‏گذارى لازم را براى آن انجام داد.
ب ) مراقبت از رفتارها؛ فرزند پيش از هر چيز تحت تأثير رفتارهاى پدر و مادر است و همواره از آنان الگو مى‏گيرد. بنابراين هر قدر رفتار والدين، منضبط‏تر باشد و به اصول اخلاقى و دينى پايبند باشند، فرزند از آنها الگوى مناسبى خواهد گرفت.
ج ) مراقبت تغذيه از نظر حلال بودن و هم از نظر سلامت و كامل بودن؛ چرا كه غذا نقش بسيار مهمى در روحيه بچه باقى مى‏گذارد.
د ) مراقبت بر مراوده‏ها و رفت و آمدها؛ سلامت اخلاقى افرادى كه مرتبط با انسان هستند در روحيات و عادات كودك نقش به سزايى دارد.
ه ) مراقبت بر محيط تربيتى و درسى.
و ) مراقبت بر ابزارها و وسايلى كه ممكن است در خانه باشد و از آنها استفاده ناصحيح صورت گيرد مانند ويدئو و كامپيوتر و وسايل ديگر).
ز ) آشنا ساختن كودك با آموزه‏هاى دينى و روش‏هاى صحيح اخلاقى؛ به وسيله تشويق و تنبيه و بردن آنان به مجالس مناسب وعظ و محافل قرآن و... .
تذكر: اهتمام شما نسبت به فرزندتان و تربيت او قابل تقدير است اما توجه داشته باشيد كه اين اهتمام به وسواس و فشار بيش از حد ظرفيت به فرزندتان منتهي نشود. در اين سن تنها وظيفه شما توجه بي قيد و شرط به خواسته هاي فرزند است نه تحميل خواسته هاي خود به وي.
بي ترديد آدمي و به ويژه بچه از محيط زندگي خود متأثر مي شود ولي اين سخن به معناي جدا كردن وي از محيط جامعه ( با وضع امروزي ) نيست آنچه بيشتر تأثير دارد رفتار خود والدين است. محيطي آرام همراه با آزادي لازم بهترين زمينه ساز رشد بچه هاي زير 7 سال است و ديگران مانند عموها، عمه ها، خاله ها و دايي ها، همه مي توانند تأثير داشته باشند اگر بچه آنها را به عنوان الگو بپذيرد و براي عدم تأثيربچه ازافراد نامناسب بايد ميزان معاشرت را كاهش داد (نه اين كه قطع كنيد) و سطح الگوپذيري را تقليل بخشيد. توجه داشته باشيد كه همه رفتارهاي ديگران نادرست نيست و جدا كردن بچه ازديگران نيز صحيح نيست و لازم نيست شما به بهانه تربيت به مشاجره با ديگران و طرد آنها از محيط بپردازيد كه خود اثر معكوس بسيار عميق دارد. غذاي پاك، همراه با فراهم آوردن محيط آرام و پذيرش بي قيد و شرط زمينه ساز رشد اوست و بيشترين تأثير را دارد.
ص)_ بعد از رسيدن فرزندتان به 5 سالگي آن گاه نسبت به آموزش قرآن وي اقدام كنيد و الان در اين سنين تنها با قرائت قرآن در منزل و پخش نوار كاست قرآن ذهن او را براي آموزش قرآن آماده سازيد و يا همانگونه كه در بند( ز ) اشاره شد او را به مجالس مذهبي ببريد و تكليفي بيشتر از اين از او مطالبه نكنيد.
در ضمن ، براي آگاهي بيشتر به كتب زير مي توانيد مراجعه بفرماييد:
1- تربيت كودك، ابراهيم اميني
2- راه تربيت، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
3- آشنايي با تعليم و تربيت اسلامي، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
4- روانشناسي و تربيت كودكان و نوجوانان، دكتر غلامعلي افروز، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
5- تربيت طبيعي در مقابل تربيت عاريه اي، عبدالعظيم كريمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
6- والدين و مربيان مسؤول، رضا فرهاديان، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم
7- خانواده و دشواري هاي رفتاري كودكان، دكتر علي قائمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
8- مجموعه كتاب هاي خانواده، انتشارات انجمن اولياء و مربيان
9- پرورش مذهبي كودكان، دكتر علي قائمي
10- آزادي كودك و حدود آن، دكتر علي قائمي
در پايان مناسب است كه به برخي از برنامه هايي كه از صدا و سيما در موضوع تربيت فرزندان پخش ميشود اشاره كنيم :
1)_ روزهاي يكشنبه، ساعت 30/8 صبح به بعد ، شبكه قرآن سيما
2)_ روزهاي شنبه ، ساعت 10 صبح به بعد ، شبكه راديويي راديو معارف . اين برنامه ها توسط كارشناس محترم حاج آقا دهنوي بر گزار مي شود .
(سي دي پرسمان )
مريم – 1368 – دوم دبيرستان – آيه الله فاضل
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.