شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

به خاطر بد بودن جوهاي ناسالم كه افراد بي‌بند و بار بيشتر در منظر مي باشند و چون بچه‌ها گرايش بيشتري به جهت منفي دارند، چگونه فرزندان خود را به يادگيري فرائض ديني علاقه‌مند و تشويق كنيم‌؟


پاسخ :
خواهر عزيز طبيعت انسان راحت طلب است‌. پايبندي به مقرّرات و ضوابط از بي‌ديني و بي‌بند و باري‌، مشكل‌تر است‌. لذا هميشه پيروان باطل‌، از حق گرايان و خداپرستان بيشتر بوده‌اند. بنابراين لازم است كه توجه داشته باشيد، علت گرايش برخي جوانان به مسائل انحرافي‌، نه بدان جهت است كه در جامعة كنوني ما، به بي‌ديني ارزش و اهميت بيشتر مي‌دهند، بلكه بدان جهت است كه دينداري‌، تقيّد و قبول مسؤوليت و زير بار تكليف رفتن است‌; ولي بي‌ديني‌، بي‌قيدي است و بي مسؤوليتي و بي تكليفي‌. بهترين راه براي جذب جوانان‌:
اولاً: بذل محبت و ايجاد روابط صميمانه با فرزندان است‌.
ثانياً: آگاهاندن آنان بر دامها و خطراتي كه اهريمنان و شياطين جن‌ّ و انس بر سر راه آنان فراهم كرده‌اند و قرار دادن امكانات هدايت كننده همچون كتابهاي مفيد ديني در دسترس آنان‌. ثالثاً: مراقبت دائمي از آنان و زير نظر گرفتن روابط آنها با دوستانشان و كنترل معاشرتهاي آنان‌، در اين رابطه نقش مشاور و ناصح مشفق را داشتن‌.
ضمناً بايد توجه داشت كه خيلي حساب شده برخورد شود. نبايد طوري شود كه از موعظه و نصيحت‌، اشباع گردند و صحبتها برايشان تكراري و بي‌ارزش شود. صحبت‌ها هم بايد كاملاً محترمانه و از روي محبت باشد. گاهي برخي مسؤوليت‌هاي ديني را به آنها واگذار كرده و به آنها وانمود كنيم كه شما اين خصلت خوب را داري و براي اين شغل مناسب هستي و از عهده‌اش برمي‌آيي‌...
البته در مسير انجام توصيه‌هاي فوق بايد به نكات زير توجه نمود: 1ـ مراقبت حتي المقدور غير مستقيم باشد.
2ـ در كنار تهديدها و آشنا كردن جوان و نوجوان به دامهاي شيطان و دور كردن او از محيطهاي آلوده و افراد ناباب‌، او را به محيطهاي سالم و افراد صالح نزديك نمائيم و از اين روش تربيتي الهي‌، نبوي و علوي استفاده كنيم كه قبل از اينكه فرد را از چيزي نهي كنيم‌، جايگزيني براي او در نظر بگيريم و او را در صحنه‌هاي مثبت قرار دهيم‌. چنانچه قرآن كريم به حضرت آدم و حوا(:) مي‌فرمايد: «فَكُل مِنه حَيث‌ُ شِئْتُمَا وَ لاَ تَقْرَبَا هَذِه‌ِ الشَّجَرَة‌َ; هر چه مي‌خواهيد بخوريد فقط به اين درخت نزديك نشويد!» و همچنين علت نهي را حتي‌المقدور بيان نمائيم‌. چنانچه قرآن كريم چنين روشي را اتخاذ نموده‌: «فتكونا من الظالمين‌» اگر به اين درخت نزديك شويد در زمره ستمگران خواهيد بود. 3ـ درك روحية جوان و حساسيتهاي او و مدارا كردن با او و اغماض و ناديده گرفتن خطاهاي جزئي او 4ـ همراه با هر تذكر و هشدار تربيتي‌، جوان را در آغوش مهر و محبت خود قرار دهيم‌.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.