سه‌شنبه، 21 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مشخصات داروی گیاهی شیر ینوش(SHIRINOOSH) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی :
پودر در بسته های 40 گرمی

موارد مصرف :
شیرینوش در زخم معده و اثنی عشر ،‌گاستریت و گاسترالژی بکار می رود.

اجزاء فرآورده :
پودر مخلوط گیاهای شیرینوش از مجموعه گیاهان زیر تشکیل شده است :
1- ریشه شیرین بیان 50% Glycyrrhiza glabra
2-گل بابونه 33% Matricaria chamomilla
3-سرشاخه های گلدار بومادران 17% Achillea millefolium

مواد موثره :
فلانویید گلیکوزیدهایی نظیر لیکوئی رتین ، ایزولیکوئی رتین و رامنولیکوئی رتین و مشتقات کومارین ( هرنیارین ) ، گلیسیریزین ،‌گلیسیریتینیک اسید ،‌آلکالویید آکیلئین و روغن های فرار نظیر کامازولن .

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :
اثرات درمان کننده زخم معده و اثنی عشر ان فرآورده مربوط به ترکیبات فلانوییدی گیاه شیرین بیان می باشد که احتمالا با تاثیر بر موکوس معده س موکوسی را نسبت به تاثیر اسید معده تقویت می نماید . به نظر می رسد این اثر مشابه کربنوکسولون بوده و با تداخل در سنتز پروستانوئید معده موجب افزایش تولید موکوس و جریان خون مخاطی می گردد .
مکانیسم اثر ضد تورمی اسید گلیسیریتینیک با وجود شباهت ساختمانی آن به هیدروکورتیزون مورد تردید می باشد . مطالعات انجام شده نشان داده است که گلیسیریزین و گلیسیریتینیک اسید تمایل نسبی به اتصال رسپتورهای گلوکو کورتیکویدی و منیرالوکورتیکوییدی را دارند و احتمالا با تاثیر بر این رسپتورها روی فعالیت استروییدهای آندوژن تاثیر می گذارند .
همچنین این ترکیبات با مهار آنزیم 11-Beta Hydroxy Steroid dehydrogenase در کبد و کلیه از تبدیل کورتیزول به کوتیزون غیر فعال جلوگیری می کنند . تحقیقات اخیر نشان داده است که ترکیبات موجود در عصاره شیرین بیان موجب وقفه فعالیت لیپواکسیژناز ، سیکلو اکسیژناز و کاهش اسید آراشیدونیک می گردد .
گل بابونه و بومادران موجود در این فرآورده با خاصیت ضد التهابی در بهبود زخم معده و اثنی عشر موثر می باشند .

تداخل دارویی
مصرف همزمان فرآورده های حاوی شیرین بیان با کورتیکوستروییدها و داروهای هورمونی ( با اثرات استروژنی و آنتی استروژنی ) باید با احتیاط صورت بگیرد .

مقدارمصرف :
روزی 3بار ،‌هر بار 2-1 قاشق مرباخوری از پورد را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه دم کرده و پس از صاف نمودن ، نیم ساعت قبل از غذا میل نمایند .

موارد احتیاط :
این فرآورده در بیماران کلیوی باید با احتیاط مصرف شود .

عوارض جانبی :
فرآورده های حاوی شیرین بیان با مقدار مصرف توصیه شده عوارضی ندارند . چنانچه با مقدار زیاد ودر مدت طولانی مصرف شوند ( بیش از 6 هفته و بیش از 50 گرم در روز) سبب بروز علائم هایپرآلدسترونیسم شامل کاهش میزان پتاسیم خون ، احتباس آّب و سدیم ، افزایش وزن و افزایش فشار خون می شود .

موارد منع مصرف :
این فرآورده در بیماران قلبی - عروقی ( به دلیل اثرات مینرالو کورتیکوییدی ) ممنوعیت مصرف دارد .

مصرف در حاملگی وشیردهی :
عصاره تام شیرین بیان دارای اثرات استروژنیک و استروییدی بوده و باعث افزایش فشار خون در زمان بارداری و تحریک فعالیت رحم در حیوانات آ‍مایشگاهی می گردد بنابریان مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد .
irteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.