دوشنبه، 27 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

لطفا این حدیث را شرح دهید. امام جواد علیه السلام فرمودند: العامِلُ بِالظُّلمِ وَ المُعینُ لَهُ وَ الرّاضی بِهِ شُرَکاءُ؛ ظلم کننده، یاور ستمگر و راضی به کار ظالم، شریکند. (1)


پاسخ :
شرح حدیث:
در مثلها آمده است:
ظلم امروز، ظلمت فرداست.
ستمگران منفورترین چهره های تاریخ هستند که هم مورد نفرت مردمند، ‌هم مورد غضب پروردگار.
کیفر ظلم در همین دنیا هم به ظالم می رسد و آه مظلوم، ‌دامن ستمگر را می سوزاند.
نکته مهم آن است که اگر در جایی ستمی به کسی انجام می گیرد، اگر بتوانیم آن را از بین ببریم و اگر نمی توانیم، ‌دست کم شریک ظلم نباشیم و به ستم ظالمان راضی نگردیم، ‌چون در عقوبت با آنان شریک خواهیم شد.
اگر نتوانیم یاور مظلومان باشیم، لااقل... «باز این خواهم که همکار ستمکاری نباشم.»
در حادثه ی کربلا، عده ای به اهل بیت علیهم السلام ستم کردند؛ عدّه ای هم یا با سکوتشان، ‌یا با فراهم کردن اسب و سلاح و امکانات، ‌با آنان همدست شدند، عدّه ای هم از وقوع آن جنایت عظیم در حقّ خاندان رسالت شاد شدند، ‌همه ی آنها شریک هستند.
در زیارت عاشورا، ‌هم کسانی ملعون به شمار آمده اند که امام حسین علیه السلام و فرزندان و اصحاب او را کشتند. هم کسانی که زمینه ساز آن قتل عام بودند، هم کسانی که پیرو و کمک رسان جنایتکاران بودند، ‌هم کسانی که اسب و مرکب و سلاح برای آنان فراهم کردند، هم کسانی که شنیدند و راضی شدند. (2)
امروز هم در سطح جهان، ‌ظلمهایی به محرومان و مظلومان می شود. نمونه ی بارز آن، ‌ملت مظلوم فلسطین است. هر کس با رژیم صهیونیستی همکاری کند، یا راضی به ستمهای غاصبان فلسطین و حامیان آنان در آمریکا باشد، ‌در ظلم آنان شریک است.
پی نوشت:
1.کشف الغمّه، ج2، ص 348
2. الّلهُمَّ العَنِ العِصابَةِ الّتی جاهَدَت الحُسَین وَ شایَعَت وَ بایَعَت وَ تابَعَت علی قَتِله (زیارت عاشورا، ‌مفاتیح الجنان) شبیه به این تعبیرها در «زیارت وارث» هم آمده است.
منبع: حکمت های تقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، ‌چاپ اول (1391)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.