يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چشمان خندان در روز قیامت

امام سجاد علیه السلام فرمودند:
کلُّ عینٍ باکیةٌ یومَ القیامَةِ إلاّ ثلاثَ عُیُونٍ: عَینٌ سَهَرَت فی سبیلِ الله،ِ وَ عَینٌ غَضَّت عَن محارِم ِاللهِ، و عَینٌ فاضَت مِن خَشیةِ اللهِ؛

هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر سه چشم: چشمی که در راه خدا بیدار مانده (و نگهبانی داده) است، چشمی که از حرام‌های الهی بسته باشد، و چشمی که از ترس خدا گریسته است.

بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۶۱
شرح حدیث:
پرهیزکاری و تقوای دنیا، در آخرت ثمر می‌دهد. میوه‌ی نهال ایمان و عمل انسان در این جا، در روز رستاخیز به دست می‌آید و خداوند کریم و عادل، بنده‌ای را که در این جا، اهل تقوا و دینداری و رعایت حدود الهی و پرهیز از حرام‌ها باشد، در آخرت بهره‌مند می‌سازد و او را از سختی‌ها و هراس‌های قیامت، مصون می‌دارد.
سه عاملی که مایه‌ی خرسندی و برخورداری بنده در قیامت است، عبارت است از:
- بیدارماندن شب، برای نگهبانی و مرزبانی در راه خدا.
- چشم پوشیدن از محرمات و نگاه نکردن به آنچه خدا نهی کرده است.
- گریستن در دل شب از خوف خدا در حالت عبادت و تهجّد.
در دل شب خیز و ریز، قطره اشکی ز چشم
که دوست دارم کند، گریه گنهکار ما
روز قیامت، برای خیلی‌ها روز حسرت و اندوه و نگرانی و اضطراب است. چشمها گریان است و احوال، پریشان و دلها نگران. امّا کسی که در دنیا، خوف از عذاب آخرت داشته و بر گناهانش گریسته است، یا کسی که عبادت‌های عاشقانه داشته است و شب‌ها به درگاه الهی تضرّع کرده و نالیده و استغفار نموده است، از هول و هراس آخرت، ایمن است و به قرب الهی و رضوان او می‌رسد. این گونه چشم‌های ارزشمند که در حدیث آمده، به مراتب شرف دارد بر چشم‌هایی که یا در پی هوسرانی و گناه است، یا پیوسته در خواب غفلت به سر می برد. خوشا به حال دیده‌های خداترس و چشم‌های اشک ریز!

منبع: حکمت‌های سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیه‌السلام)، پديدآورنده: جواد محدثی، ناشر: آستان قدس رضوی (به نشر)، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.