خانه آزاد
راوی گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم:
لِمَ سُمِّیَ الْبَیْتُ العَتیقُ؟
قالَ: لِأَنَّهُ بَیْتٌ حُرٌّ عَتیقٌ مِنَ النّاسِ وَلَمْ یَمْلِکْهُ احَدٌ.
قالَ: لِأَنَّهُ بَیْتٌ حُرٌّ عَتیقٌ مِنَ النّاسِ وَلَمْ یَمْلِکْهُ احَدٌ.
چرا کعبه را بیتالعتیق (خانه آزاد) نامیدهاند؟
حضرت فرمودند: چونکه کعبه، خانهای آزاد و رها شده از ملکیّت مردم است و احدی مالک آن نیست.
حضرت فرمودند: چونکه کعبه، خانهای آزاد و رها شده از ملکیّت مردم است و احدی مالک آن نیست.
علل الشرایع، ج 2، ص 339
شرح حدیث:
بیتالعتیق، چون آزاد از سلطه بندگان است، امّتی را هم که آن را قبلهگاه خویش قرار دهند، به حریّت و آزادی میرساند.
اساس توحید، بر پایه آزادگی است، آنکه خدای یکتا را بپرستد و گردن به بندگی و عبودیّت او نهد، از بردگیها و ذلّتها در برابر انسانهای دیگر رها میشود. این آزادیبخشی اساس فلسفه بعثت انبیای الهی بوده است. ابراهیم بت شکن و نمرود ستیز، کعبه را تجدید بنا کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله دین نجات بخش خود را که مبتنی بر شعار «لااله الّااللَّه» بود، از کنار همین خانه اعلام کرد.
امروز هم مظهر وحدت، صلابت و قدرت مسلمین در طواف پیرامون این کعبه مقدّس است.
کعبه، از آنِ همه مسلمانان است و هیچ کس و هیچ قدرت و نظامی حقّ سیطره یافتنِ انحصاری بر این خانه را ندارد و نمیتواند کعبه را در زنجیر کند.
درس کعبه هم برای طواف و سعی کنندگان و حجگزارانِ امّتِ محمدی، همان حریّت و آزادگی از قید و بند بردگیهای جدید نسبت به نظامهای سلطهگر است. این، همان «حجّ ابراهیمی» است که امام امت «قدّس سره» منادی آن بود.
اساس توحید، بر پایه آزادگی است، آنکه خدای یکتا را بپرستد و گردن به بندگی و عبودیّت او نهد، از بردگیها و ذلّتها در برابر انسانهای دیگر رها میشود. این آزادیبخشی اساس فلسفه بعثت انبیای الهی بوده است. ابراهیم بت شکن و نمرود ستیز، کعبه را تجدید بنا کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله دین نجات بخش خود را که مبتنی بر شعار «لااله الّااللَّه» بود، از کنار همین خانه اعلام کرد.
امروز هم مظهر وحدت، صلابت و قدرت مسلمین در طواف پیرامون این کعبه مقدّس است.
کعبه، از آنِ همه مسلمانان است و هیچ کس و هیچ قدرت و نظامی حقّ سیطره یافتنِ انحصاری بر این خانه را ندارد و نمیتواند کعبه را در زنجیر کند.
درس کعبه هم برای طواف و سعی کنندگان و حجگزارانِ امّتِ محمدی، همان حریّت و آزادگی از قید و بند بردگیهای جدید نسبت به نظامهای سلطهگر است. این، همان «حجّ ابراهیمی» است که امام امت «قدّس سره» منادی آن بود.