پنجشنبه، 25 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خستگی دل و رفع آن

امام علی علیه السلام فرمودند:
إِنَّ هَذِهِ القُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الأَبدَانُ فَابتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الحِکَمِ.

این قلب‌ ها خسته و افسرده می ‌شوند، همچون بدن ‌ها؛ پس، برای رفع ملالت آنها، لطایف حکمت آمیز زیبا و جالب انتخاب کنید.

نهج البلاغه، حکمت 91.
شرح حدیث:
شرح حدیث توسط حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی مدظله‌العالی:

چند نکته از این حدیث استفاده می‌شود:

نکته‌ اوّل:
انسان بر اثر کار مداوم و یکنواخت، خسته می‌شود و این خستگی گاهی در جان انسان است و گاهی در جسم او که در هر حال به تجدید قوا نیاز دارد. اگر این خستگی متراکم شود، انسان کارآیی خود را از دست خواهد داد. این یک واقعیت و جزء طبیعت انسان است؛ منتها برای رفع خستگی جسمانی مدتی کار را ترک می‌کند. تا بدن در این مدّت قوای خود را تجدید سازد.

نکته‌ دوم:
انسان برای رفع خستگی جسمی و روحی خود به سرگرمی‌هایی نیاز دارد که سالم باشد. در روایات هم آمده است که مؤمن باید اوقاتش را به سه بخش تقسیم کند: بخشی برای کسب معاش، بخشی برای عبادت و بخشی برای استراحت. همچنین در برخی روایات آمده است که تفریح سالم برای ساعات مناجات با خدا و ساعات کار به انسان کمک می‌کند.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لَهْوُ اَلْمُؤْمِنِ فِی ثَلاَثَةِ أَشْیَاءَ: اَلتَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاکَهَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلصَّلاَةِ بِاللَّیْلِ؛ سرگرمی مومن در سه چیز است: بهره بردن از همسرش، خوش صحبتی با دوستان و خواندن نماز شب». (1)

نکته‌ سوم:
در این حدیث، امام (علیه السلام) برای رفع خستگی راهی را نشان می‌دهد و آن استفاده از نکته‌هایی است که حکمت آمیز، جالب توجّه و شیرین باشد.

علمای بزرگ ما کتاب‌هایی نوشته‌اند که فکاهی و شعر و داستان است و این بدان خاطر بود که این کتاب‌ها بغل دست آن‌ها باشد و در موقع خستگی با خواندن آن‌ها استراحت کنند.

تفریح باید سالم باشد؛ زیرا شیطان خیلی اوقات از طریق تفریحات ناسالم در انسان نفوذ می‌کند؛ چنان که در جوامع امروزی، تفریحات ناسالم به عامل فساد اخلاق تبدیل شده است.

یکی از تفریحات، مزاح و شوخی کردن است که در این زمینه دو دسته روایت داریم:
یک دسته از روایات می‌گوید که شوخی نکنید؛ زیرا هیچ انسانی مزاح نمی‌کند، مگر این که مقداری از عقل خود را از دست می‌دهد. در جای دیگر آمده است: مزاح نکن که نور تو را از بین می‌برد.

بر اساس دسته دیگر از روایات، مزاح پسندیده و مطلوب است؛ چنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی (علیه السلام) هم مزاح می‌کردند. جمع این دو دسته از روایات این است که مزاح بر دو نوع است: مزاح صحیح و مزاح ناصحیح. مزاحی که از حدود ادب و شرع خارج شود، ممنوع است والّا صحیح به حساب می‌آید.

انسان در زندگی نه بایستی خشک باشد و نه شور شور، بلکه در حدّ تعادل پسندیده و مطلوب باشد.

پی‌نوشت‌:
1. خصال صدوق، ج 1، ص 161.

منبع: گفتار معصومین (علیهم السلام)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)، گردآوری: سید محمد عبدالله ‌زاده، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب (علیه السلام)، چاپ سوم (1394).


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.