برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس متعادل داشتن، حس مثبت و دلپذیری به ما می دهد که از باور اطمینان به خود سرچشمه می گیرد و رفتار و عملکرد ما را مطمئن و قوی می کند. شاید فکر کنید: «اگر من به خودم اطمینان نداشته باشم چه؟ اگر راه یا فکرم راجع به
پنجشنبه، 4 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتماد به نفس داشته باشید
 اعتماد به نفس داشته باشید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

اعتماد به نفس متعادل داشتن، حس مثبت و دلپذیری به ما می دهد که از باور اطمینان به خود سرچشمه می گیرد و رفتار و عملکرد ما را مطمئن و قوی می کند. شاید فکر کنید: «اگر من به خودم اطمینان نداشته باشم چه؟ اگر راه یا فکرم راجع به موضوعی درست نباشد چه؟ آیا اعتماد به نفس داشتن به معنای ادامه یا تکرار اشتباهاتم نخواهد بود؟»
ما به عنوان سرپرست و مسئول مجموعه ای به نام خانواده باید تمام تلاش مان را بکنیم تا منافع مجموعه را در نظر بگیریم. بهترین تصمیمات را بگیریم، اگر لازم شد با دیگران مشورت کنیم و از آن ها کمک بخواهیم، در صورت لزوم در تصمیمات مان تجدیدنظر کنیم، اما وقتی تصمیمی گرفتیم باور داشته باشیم که بهترین و مناسب ترین تصمیم را گرفته ایم.
شاید هیچ چیز به اندازه ی داشتن والدینی متزلزل، سردرگم و نامطمئن فرزندان را دچار ناامنی و گیجی نکند. حالا جمله را مثبت کنیم: شاید هیچ چیز به اندازه ی والدین با ثبات، قوی و مطمئن، به فرزندان احساس امنیت و راحتی ندهد.
در صورت لزوم با دیگران مشورت کنید. بدانید چه موضوعی را از چه کسی بپرسید. اما نگذارید هر کسی با حرف ها و فکرهایش روی شما تأثیر بگذارد. اجازه ندهید اطرافیان افکاری منفی مثل «این چه زندگی ایه؟»، «آخرش که چی؟»، «عین حمال کار می کنی و هیچ کس هم قدرتو نمی دونه»، «صبح تا شب کار می کنی و بازم طلبکاران»، «کدوم بچه ای به درد پدر و مادرش خورده که بچه ی ما بخوره» و فکرهایی از این دست را به شما تلقین کنند.
وقتی با این افکار مواجه می شوید، به یاد داشته باشید که شما فرزندان تان را به وجود آورده اید و در لحظه ی تولد مسئولیت پرورش و حمایت از آنان را بر عهده گرفته اید. یادتان باشد آنان گران بهاترین موجودات زندگی شما هستند. و بدانید بسیاری از انسان ها این شانس را ندارند که فرزندی داشته باشند و به انگیزه ی حمایت از او تلاش کنند و از این تلاش احساس رضایت داشته باشند.
یادتان باشد که انسان های مسئول، زندگی پربارتر و رضایت بخش تری دارند. خودتان را از قبل برای مقابله با چنین فکرهایی آماده کنید. لازم نیست وقتی این حرف ها را از کسی می شنوید حتماً با او مخالفت کنید، تنها باید تحت تأثیر قرار نگیرید و صبر کنید، بعد از مدتی خواهید دید شما از کسانی که باورهای منفی و متزلزل دارند موفق تر، راضی تر و با احترام تر هستید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما