تربیت جنسی کودک در روایات اهل بیت (علیهم السلام) – بخش دوم

داشتن جامعه ای عاری از خطاهای جنسی، آرمانی است که تمامی جوامع انسانی بدنبال آن هستند و این امر پدید نمی آید مگر با تربیت جنسی درست فرزندان در سنین کودکی . اهل بیت(علیهم السلام) به خاطر متصل بودن به آن منبع حقیقت، شناخت کاملی از انسان دارند و می دانند راه سعادت انسان از کودکی تا مرگ چیست. به همین خاطر باید توصیه های ایشان به درستی از منابع حدیثی استخراج شده و توسط عالمان فهمیده و به کار گرفته شود. در این نوشتار به توصیه های اهل بیت (علیهم السلام) در مورد مجموعه مسائلی که در تربیت جنسی کودک مهم می باشد، پرداخته شده است.
يکشنبه، 15 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تربیت جنسی کودک در روایات اهل بیت (علیهم السلام) – بخش دوم
کودک، همانطور که نیاز به تربیت جسمی دارد، باید به تربیت جنسی او نیز توجه شود.
 
داشتن جامعه ای عاری از خطاهای جنسی، آرمانی است که تمامی جوامع انسانی بدنبال آن هستند و این امر پدید نمی آید مگر با تربیت جنسی درست فرزندان در سنین کودکی . اهل بیت(علیهم السلام) به خاطر متصل بودن به آن منبع حقیقت، شناخت کاملی از انسان دارند و می دانند راه سعادت انسان از کودکی تا مرگ چیست. به همین خاطر باید توصیه های ایشان به درستی از منابع حدیثی استخراج شده و توسط عالمان فهمیده و به کار گرفته شود. در این نوشتار به توصیه های اهل بیت (علیهم السلام) در مورد مجموعه مسائلی که در تربیت جنسی کودک مهم می باشد، پرداخته شده است.

تعداد کلمات 1549 / تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه 

تربیت جنسی کودکان

توصیه به فرزند در رعایت مسایل

شاید برخی از این دسته عناوین به دسته روایات گذشته مربوط بشود ولی آنچه که باعث شد در این دسته بندی قرار بگیرد این است که در این موارد کودک می تواند در برخی از سنین کودکی خود، این مسئله را درک کند که بدن او حریم او می باشد و باید خود به گونه ای از آن مراقبت کند. به همین دلیل در این دسته بندی قرار گرفت. عناوین روایاتی که در این بخش قرار می گیرد عبارتند از : 

1. حفظ خود از بوسیدن افراد نامحرم 
در روایت هایی که در این مورد بیان آمده است، اطرافیان از بوسیدن دختر شش ساله توسط نامحرمان، منع نموده است و پسران را از هفت سالگی. آنچه در این میان لازم است انجام شود، تربیت کودک برای این امر هست که خودش نسبت به بدن خودش باید این مالکیت را احساس کند و اینگونه درست نیست که خانواده، دیگران را از بوسیدن او منع کنند. 
این امر لازمه تربیت کودک و توجه او به مالکیت بدن خود هست. مالکیتی که او باید در تربیت جنسی با کمک دیگران بدان برسد.
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِیَةُ سِتَّ سِنِینَ فَلَا یُقَبِّلُهَا الْغُلَامُ وَ الْغُلَامُ لَا یُقَبِّلُ الْمَرْأَةَ إِذَا جَازَ سَبْعَ سِنِینَ.»   چون دختر شش ساله شد، او را نبوس و پسر چون سنش از هفت سالگی گذشت، زنی او را نبوسد. 
علی بن عقبه، یکی از یاران اهل بیت(علیهم السلام)، نقل می کند که امام کاظم(علیه السلام) نزد محمد بن ابراهیم، فرماندار مکه و همسر فاطمه دختر امام صادق(علیه السلام) بود. محمد بن ابراهیم، دختری داشت که لباس [زیبا] بر او می پوشاندند و نزد مردان می آمد و مردان، او را گرفته و به آغوش می کشیدند. هنگامی که به امام کاظم(علیه السلام) رسید، ایشان، در حالیکه دستان خود را کشیده بود، او را [از اینکه به آغوشش درآید] نگه داشت و فرمود:«وقتی دختر به شش سالگی رسید، جایز نیست مردی که محرم او نیست، او را ببوسد». 
در مورد پوشاندن موی دختر هم روایاتی وجود دارد که سن سرپوشاندن او را، واجب شدن نماز دانسته است. 

2.  جلوگیری از دیدن اندام جنسی 
در برخی موارد دیده شده است، خانواده ها به راحتی اقدام به عکس گرفتن برهنه از فرزند خود در نوزادی می کنند که این امر، کاری است ناپسند و در روایات از نگاه کردن به شرمگاه و اندام جنسی فرزند نهی شده است. 
در این دست از روایات سن خاصی بیان نشده و به صورت مطلق گفته شده است که می تواند نشان از این باشد که در هر سنی این امر، امر ناپسندی است.
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) به نقل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) اینگونه نقل شده است که فرمودند: «برای والدین شایسته نیست که به شرمگاه فرزند خود نگاه کنند و برای فرزند روا نیست که به شرمگاه پدر، نگاه کند.»  این روایت در مورد استحمام بردن فرزند بیان شده است که به طریق اولویت می توان در دیگر موارد را از این طریق اثبات کرد و در ادامۀ آن بیننده و دیده شده را مورد لعن خود قرار می دهند. 
در کتاب مستدرک علی الصحیحین به نقل از محمد بن بیاض آمده است که در خردسالی، مرا خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بردند. پاره لباسی بر تنم بود و عورتم آشکار شد. ایشان فرمودند: «حریم عورتش را بپوشانیدکه حرمت عورت کودک، همانند حرمت عورت بزرگسال است و خداوند، به آشکار کنندۀ عورت، نگاه نمی کند.»  

3. اجازه گرفتن برای ورود به اتاق پدر و مادر 
یکی از مواردی که اسلام بسیار بدان توجه داده است، حفظ حریم های خصوصی خانواده و به خصوص والدین است که خود به گونه ای تربیت جنسی فرزند محسوب می شود. در تربیت جنسی به فرزند آموخته می شود که هر شخصی برای خود حریم خاصی را دارد و باید این حریم در تمامی دوران های زندگی انسان مورد توجه قرار بگیرد. چرا که هر شخصی ممکن است در وضعیتی از پوشش باشد که دیدن آن وضعیت برای دیگران پسندیده نباشد به خصوص حفظ این حریم در مورد پدر و مادر بسیار سفارش شده است. 
در آیات قرآن کریم به مومنان می آموزد که زیردستان شما حتی آنان که به سن بلوغ نرسیده اند باید در سه هنگام از شما اجازه بگیرند: 
« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى‏ بَعْضٍ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ * وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ » 
این سه هنگام عبارتند از : 
1.    پیش از نماز بامداد
2.    هنگامی که [در نیم روز] لباس خود را از تن برمی گیرید. 
3.    پس از نماز شامگاه
این آیه برای نشان دادن این حریم خصوصی است و به نوعی خدای متعال برای تربیت جنسی انسان این آیات را نازل نموده است. 
در کتاب های حدیثی نیز این دست از روایات را می توان دید که به عنوان نمونه به یک مورد از آن اشاره می شود که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «کسانی که مملوک شما هستند و کسانی که بالغ نشده اند، باید در سه هنگام، از شما اجازه بگیرند، همان گونه که خداوند به شما امر کرده است و کسی که بالغ شد بدون اجازه، نه بر مادرش، نه بر خواهرش، نه بر خاله اش، و نه بر دیگران وارد نشود. اجاز [ی ورود] ندهید، تا [برای اطلاع دادن ورودش] سلام کند. 

جمع بندی

آنچه از سخنان اهل بیت(علیهم السلام) به دست می آید، آنست که این گونۀ تربیتی همچون گونه های دیگر تربیتی در اسلام بسیار مورد توجه است به گونه ای که عدم توجه آسیب های رفتاری را برای کودک به همراه خواهد داشت که این آسیب ها دوران های دیگر زندگی انسان همچون نوجوانی و جوانی را در برمی گیرد. بدین خاطر روایت های بسیاری را در این مورد می شود دید. 

در دسته بندی ای که در روایات تربیت جنسی انجام شد، دو دسته روایات داشتیم: 
دسته اول) روایاتی که مواردی را به والدین و اطرافیان کودک توصیه می کند که موارد زیر را در برمی گیرد:
1.    دوری از آمیزش در نزد کودک 
2.    جدا نمودن بستر در دوران کودکی 
3.    جلوگیری از تماس بدنی با کودک 
دسته دوم) روایاتی که توصیه هایی را به طور اشاره ای به کودکان دارد تا ایشان مفهوم مالکیت بدن را درک کرده و از حریم آن دفاع کنند. این موارد عبارتند از: 
1.     حفظ خود از بوسیدن افراد نامحرم 
2.    جلوگیری از دیدن اندام جنسی 
3.    اجازه گرفتن برای ورود به اتاق پدر و مادر 
آنچه به عنوان پیشنهاد در این زمینه می توان به پژوهشگران در عرصه تربیت داشت، آن است که تربیت جنسی باید به عنوان یک گونۀ تربیتی و خاص مورد توجه و نیز پژوهش های بسیاری قرار بگیرد چرا که این گونۀ تربیتی بر روی گونه های دیگر گاه تاثیر مستقیم و گاه غیر مستقیم دارد.
 

نویسنده :  محمد حسین افشاری

بیشتر بخوانید : 
تعلیم و تربیت جنسی کودکان
احساس جنسی کودک را زود بیدار نکنید
تربیت جنسی کودکان از منظر اسلام
تربیت جنسی کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.