امام جواد علیها السلام در حدیثی ارزشمند، می فرمایند: «هم دردی در سختی ها، موجب جلب محبت می شود».[1]
اگر همسران گاهی مواقع مسائل موجود بین خودشان را از نگاه همسرشان ببینند و با تمام وجود خود را بجای همسر خود تصور و احساس او را درک کنند و سپس قضاوت کنند، زندگی رضایتمندتری خواهند داشت.
تعداد کلمات 672 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
تعداد کلمات 672 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
از نگاه دیگری
برای افزایش رضایتمندی زندگی مشترکمان و حفظ آن، میبایست گاهی مواقع، مسائل موجود را از نگاه همسر خود ببینیم؛ اینکه با تمام وجود، خود را به جای همسرمان تصور کنیم، احساسی مانند او داشته باشیم، و سپس در مورد مسائل و امور به خوبی قضاوت کنیم و مسئولیت اعمال خود را بپذیریم.
اجرها باشدت اى خسرو شیریندهنان گر نگاهى سوى فرهاد دلافتاده کنى
اجرها باشدت اى خسرو شیریندهنان گر نگاهى سوى فرهاد دلافتاده کنى
سهم من
پذیرفتن مسئولیت و اقرار داشتن به بخشی از مشکل، به همسر ما کمک میکند که احساس محکومیت یا خفّت نکند؛ زیرا تقریباً هیچ مشکل زناشویی نیست که تنها یکی از همسران مقصر باشد و دیگری هیچ تقصیری نداشته باشد. شاید زمانی که باید مسئله را علنی بیان میکردیم، بیان نکردیم، و شاید مشکل خود با همسرمان را به دیگران گفتیم، اما به طور مستقیم با خود وی در میان نگذاشتهایم و... .
پذیرش عذرخواهی
از سوی دیگر، لازم است زمانی که همسرمان عذرخواهی کرد و یا دست کم متوجه اشتباهش شد، برای پایان یافتن تنش و خصومت، گذشت کنیم و بیدلیل موضوع را ادامه ندهیم. این امر سبب میشود تا سردی روابطِ ما به درازا نکشد و مودت و محبت دوباره بین ما حاکم شود.
غمى که چون سپهِ زنگ، مُلکِ دل بگرفت ز خیلِ شادىِ رُومِ رُخت، زُداید باز[2]
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در مورد ارزش و جایگاه عفو و گذشت و پیآمد مثبت آن میفرمایند:«بر شما باد به گذشت و عفو؛ زیرا که گذشت چیزی جز عزت بر شما نیفزاید و از یکدیگر بگذرید تا اینکه خدا شما را عزیز گرداند»[3].
گر چه حافظ درِ رنجش زد و پیمان بشکست لطف او بین که به لطف از در ما بازآمد[4]
حضرت علی علیهالسلام هم در این زمینه فرمودهاند: « عذرخواهی و عذرپذیری دلیل بر خرد است ».[5]
اگر بر من نبخشایى، پشیمانى خورى آخِر به خاطر دار این معنى که در خدمت کجا گفتیم[6]
غمى که چون سپهِ زنگ، مُلکِ دل بگرفت ز خیلِ شادىِ رُومِ رُخت، زُداید باز[2]
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در مورد ارزش و جایگاه عفو و گذشت و پیآمد مثبت آن میفرمایند:«بر شما باد به گذشت و عفو؛ زیرا که گذشت چیزی جز عزت بر شما نیفزاید و از یکدیگر بگذرید تا اینکه خدا شما را عزیز گرداند»[3].
گر چه حافظ درِ رنجش زد و پیمان بشکست لطف او بین که به لطف از در ما بازآمد[4]
حضرت علی علیهالسلام هم در این زمینه فرمودهاند: « عذرخواهی و عذرپذیری دلیل بر خرد است ».[5]
اگر بر من نبخشایى، پشیمانى خورى آخِر به خاطر دار این معنى که در خدمت کجا گفتیم[6]
سخت کوشی
دوام زندگی مشترک، مستلزم چیزی بیش از دو تن عاشق است که عشق را زنده نگه دارند. زندگی سعادتمند علاوه بر عشق، نیازمند سختکوشی و پشت سرنهادن دشواریهای پیشروست.
زان طُرّۀ پُرپیچوخم، سهل است اگر بینم ستم از بند و زنجیرش چه غم، هرکس که عَیّارى کند
لازمه رسیدن به این سعادت و خوشبختی این است که زن و شوهر یکدیگر را با تمام ضعفها و قوّتهایش بپذیرند و همدیگر را بدون قید و شرط، همانند خود دوست بدارند و در ناملایمتهای زندگی با تمام وجود از یکدیگر حمایت کنند.
زان طُرّۀ پُرپیچوخم، سهل است اگر بینم ستم از بند و زنجیرش چه غم، هرکس که عَیّارى کند
لازمه رسیدن به این سعادت و خوشبختی این است که زن و شوهر یکدیگر را با تمام ضعفها و قوّتهایش بپذیرند و همدیگر را بدون قید و شرط، همانند خود دوست بدارند و در ناملایمتهای زندگی با تمام وجود از یکدیگر حمایت کنند.
انسان ناکامل
بسیاری از مردم ازدواج میکنند و از کمبودهای همسر خود بی خبر میمانند. در واقع، بسیاری از عاشق شدنها بت کردن یک انسان ناکامل در ذهن است و ندانستن این نکته که آن زن یا مرد، چه چیزی از آن ایدهآل کم دارد. اما سرانجام در هر رابطهای، واقعیت آشکار خواهد شد. بنابراین، بسیار اهمیت دارد که به شیوههای مفید با آن برخورد کنیم.[7]
مرزهای زناشویی، هنری کلود، جان تاونزند، ترجمه: هادی همامی، چاپ دوم، تهران، نشر دانژه، 1390.
[2]. «غمى که چون سپاه سیاه زنگبار، سرزمین دل را اشغال کرده، با لشکر شادى جمال روشن تو، از دل زدوده خواهد شد». (سپه زنگ: سپاه مردم زنگبار؛ روم رخت: روی سپید تو). راز خلوتیان، ص250.
[3]. اصول کافی،ج2،ص 108.
[4] . «هر چند حافظ رنجیدگى خاطر را دست آویز قرار داده و عهد و پیمان خود را شکست، محبت و مهربانى محبوب را ببین که با صلح و آشتى به سوى ما (حافظ) بازگشت». شرح جلالى بر حافظ، ج2، ص 943.
[5]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 447.
[6] . «هرگاه مرا نبخشى، عاقبت پشیمان شده افسوس خواهى خورد. یادت باشد که در حضورت، این مطلب را کجا با تو در میان نهادم». شرح جلالى بر حافظ، ج3، ص 1965.
[7] . ر.ک: مرزهای زناشویی،صص 226-229.
منابع:
کتاب رمز و راز دلبران، علی محمد صالحیمرزهای زناشویی، هنری کلود، جان تاونزند، ترجمه: هادی همامی، چاپ دوم، تهران، نشر دانژه، 1390.
بیشتر بخوانید :
چگونه در خانواده همدلی کنیم؟
نقش هم دلی در زندگی زناشویی
پی نوشت :
[1]. بحارالأنوار، ج75، ص82.[2]. «غمى که چون سپاه سیاه زنگبار، سرزمین دل را اشغال کرده، با لشکر شادى جمال روشن تو، از دل زدوده خواهد شد». (سپه زنگ: سپاه مردم زنگبار؛ روم رخت: روی سپید تو). راز خلوتیان، ص250.
[3]. اصول کافی،ج2،ص 108.
[4] . «هر چند حافظ رنجیدگى خاطر را دست آویز قرار داده و عهد و پیمان خود را شکست، محبت و مهربانى محبوب را ببین که با صلح و آشتى به سوى ما (حافظ) بازگشت». شرح جلالى بر حافظ، ج2، ص 943.
[5]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 447.
[6] . «هرگاه مرا نبخشى، عاقبت پشیمان شده افسوس خواهى خورد. یادت باشد که در حضورت، این مطلب را کجا با تو در میان نهادم». شرح جلالى بر حافظ، ج3، ص 1965.
[7] . ر.ک: مرزهای زناشویی،صص 226-229.