طب از منظر قرآن

هم از بعد روانی برنامه دارد و هم از بعد جسمانی" در قرآن چهار بار کلمه « فلینظر» آمده است. یکبار برای خلقت انسان، یکبار برای اعمال انسان، دوبار برای غذای انسان. با نگاهی قرآنی به مساله طب، اهمیت و جایگاه خاص آن قابل شناسایی است
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
طب از منظر قرآن
قرآن کتابی است که برنامه ای دقیق برای تمامی ساعات و لحظات زندگی ما انسان ها دارد
 
هم از بعد روانی برنامه دارد و هم از بعد جسمانی" در قرآن چهار بار کلمه « فلینظر» آمده است. یکبار برای خلقت انسان، یکبار برای اعمال انسان، دوبار برای غذای انسان.
با نگاهی قرآنی به مساله طب، اهمیت و جایگاه خاص آن قابل شناسایی است

تعداد کلمات 1006 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

طب از منظر قرآن

غذای انسان

در قرآن ابتدا پروتئین ها و سپس قندها، چربیها و ویتامین ها ذکر شده است.
 

* پروتئین ها

10 تا20 درصد سلول ها و حدود نیمی از بدن انسان را تشکیل می دهند. اکثر آنزیم ها و هورمون های ما از پروتئین است.
* قرآن در وهله اول به پروتئین های گیاهی اشاره می کند:
حبوبات، پروتئین های گیاهی اند و بهترین آن ها با آب باران رشد می کنند (وأنزل مِن السّماء ماء) چون میکروب ها و ویروسها و پارازئید ها نمی توانند از آن ها استفاده کنند.
پروتئین های گیاهی: چهارمغز، قارچ، نارگیل، بادام هندی، لوبیا، سویا، گندم، ذرت، جو، نخود، ماش، عدس و سایر حبوبات و غلات.
پروتئین های حیوانی: انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات.
بهترین راه برای استفاده از پروتئین های گیاهی مخلوط کردن آن ها با هم است ( آش جو مخصوص).
* چهار مغز: بدن 20 نوع پروتئین نیاز دارد که 10 تای آن را خود بدن می سازد و 10 تای دیگر را باید به آن بدهیم. اما همه این 20 نوع پروتئین در چهار مغز وجود دارند(مخلوط گردو، بادام، فندق و پسته)
 چهار مغز چهار برابر گوشت تولید انرژی می کند. خوشمزه تر و نشاط آورتر بوده و سریعتر جذب بدن می شود"
 

* قندها

* در قرآن قندها در مرتبه دوم بیان شده اند. اگر قند نباشد انرژی تولید نمی شود چون غذا وارد سلول نمی شود.
 قندهای گیاهی: عسل، خرما، توت، انگور، کشمش، انجیر، مویز و ... .
قندهای حیوانی: گِلیکُژن و لاکتوز(قند شیر)

تنها قند مورد استفاده بدن از نوع مونوساکارید است. کار تبدیل انواع قندها به این نوع قند را کبد انجام می دهد بنابراین با خوردن قندهای نامناسب، کبد دچار مشکل می شود.
 قند و شکر و نبات، پلی ساکاریدند که درصورت تجزیه شدن به منو ساکارید و دی ساکارید  تبدیل می شوند.
* عسل برای جذب به انسولین نیاز ندارد و قند موجود در آن ابتدا توسط مغز جذب می شوند.
* قندهای موجود در شیرخشت و ترانجبین و انگبین بهترین دارو برای کبد هستند.

* انگور: قندی در انگور هست که فوق العاده نزدیک به قند شیر مادر است و برای بچه های شیرخوار که در حال رشدند مناسب است. کسانی که ضعف جنسی (کمبود اسپرم) دارند، کشمش یا مویز را هر شب استفاده کنند چون اسپرم ها از  قند انگور تغذیه می شوند. بو علی میگوید: انگور را وقتی از درخت کنده می شود بگذارید پلاسیده شود تا قند آن بالا برود و اگر از آن استفاده کنیم دچار ضعف جنسی نمی شویم.
* قند موجود در شیر(لاکتوز) به علت عدم وجود آنزیم آن در بدن بزرگسالان، شکسته نشده و فرد با خوردن شیر زیاد یا دچار اسهال می شود و یا یبوست.

* چربی ها: درون سلول ها به صورت فسفولیپید است و بیشتر، غشاء سلول از چربی است.
بهترین چربی در جهان خلقت چربی زیتون است. کسانی که در غذای روزانه شان کمی انجیر و زیتون باشد دچار ناراحتی های گوارشی و آنفارکتوس نمی شوند.

* چربی های گیاهی: روغن زیتون، روغن های: کنجد، آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، بادام، فندق، گردو، پسته،ذرت، کرچک، کتان، بذرک، بادام زمینی و کاوشه.
چربیهای گیاهی در دیواره عروق رسوب نمی کنند و موجب گرفتگی عروق نمی شوند. همچنین مانند روغن های جامد در بدن ذخیره نمی شوند تا موجب آنفارکتوس شوند. برعکس به خاطر داشتن اسید های مختلف از جمله اسید لینولئیک از گرفتگی عروق جلو گیری میکنند. روغن های گیاهی ناراحتی های کبدی را بهبود می بخشند.

* چربی های حیوانی: کره، روغن زرد، پیه(گاو و شتر)، دنبه(گوسفند)، شحره( بین روده ها).
چربیهای حیوانی عموماً جامد هستند. حسن آن ها اینست که کلسترول ندارند و عیب آنها اینست که اشباع شده میباشند و زود جذب بدن شده و انرژی زیادی تولید می کنند و فرد با خوردن آنها، باید فعالیت زیادی داشته باشد تا رسوب نکنند و در صورتی که فعالیت لازم را نداشته باشد دچار خمودگی، کسالت و در نهایت گرفتگی عروق قلبی خواهد شد.  از محسنات این چربی ها و بخصوص روغن زرد این است که اگر آن را به کاچی اضافه کنیم و به مدت یک هفته  به زنانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند بدهیم زخم های داخلی آنان که بر اثر زایمان به وجود آمده است به سرعت ترمیم شده و بیمار بهبود پیدا خواهد کرد.
در کل، سعی شود از روغن های گیاهی استفاده شود.

* انجیر: قند بالایی دارد و از اُفت قند جلوگیری میکند. هسته هایی که در داخل انجیر وجود دارد در داخل روده ها متورم شده و از یبوست جلوگیری می کنند و حرکات دودی روده را براحتی انجام می دهند.
* زیتون: از رسوب آهن در روده جلوگیری می کند. همچنین روغن زیتون دارای اسید های چرب و فوق العاده با ارزش امگا 3 و امگا 6 است.
* آهن: از25 ترلیون سلولی که در جریان خون وجود دارند، 95 درصد پروتئینی به نام هموگلوبین و 5 درصد آهن است.  ( کسانی که چای زیاد می خورئد کمبود آهن دارند). این آهن وقتی که نفس می کشیم با اکسیژن ترکیب می شود و آن را به بافت ها می برد تا از آن استفاده کنند و وقتی بر می گردد CO2 را با خود ترکیب می کند و از طریق بازدم بیرون    می دهد. از مضرات آهن این است که اگر در روده بماند (چون غذا از طریق روده جذب می شود)، جداره روده سخت و شکننده می شود و در نهایت روده از کار خود باز می ماند. برای جلوگیری از این مشکل غدد مترشح روده، اسید لینولئید ترشح می کند که از رسوب آهن در روده جلوگیری می کند. این اسید در زیتون (روغن زیتون) فراوان است. پس اگر زیتون (روغن زیتون) بخوریم روده ها خوب کار می کنند.
 
منبع : برگرفته از سخنرانی ها و مکتوبات  استاد جمشید خدادادی

 بیشتر بخوانید : 
تأثیر طب القرآن در پزشکی اسلامی
پزشکی در آیات و روایات
ابوعلی سینا و درمان از قرآن و روایات



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.